خصوصیات و ویژگی‌های لباس کار

ویژگی های لباس کار مناسب چیست؟ هنگام انتخاب لباس کار مردانه مناسب برای کارمندان سازمان خود به چه نکاتی دقت میکنید؟ لباس‌ کار برند‌دار باید هویت شرکت شما را به نمایش بگذارد، ارزش‌ها و باورهای آن را به طور مثبت منتقل کند و در همان نگاه اول توجه‌ها را به سمت خود جلب کند. خصوصیات […]

ویژگی های لباس کار مناسب چیست؟ هنگام انتخاب لباس کار مردانه مناسب برای کارمندان سازمان خود به چه نکاتی دقت میکنید؟ لباس‌ کار برند‌دار باید هویت شرکت شما را به نمایش بگذارد، ارزش‌ها و باورهای آن را به طور مثبت منتقل کند و در همان نگاه اول توجه‌ها را به سمت خود جلب کند.

خصوصیات و ویژگی های لباس کار مردانه

بررسی خصوصیات و ویژگی‌هایی که لباس کار مردانه باید داشته باشد عبارتند از:

۱٫ عدم وجود جیب و لبه‌های دمپا:
در محیط‌هایی که با مواد قابل انفجار، اشتعالی، مسموم کننده و گرد و غبار سر و کار دارید، لباس کار نباید به صورت جیب‌دار، لبه‌دار یا دمپا شلوار تا زده شده باشد؛ زیرا این امکان وجود دارد که مقداری آلودگی در لبه و چین‌های لباس باقی بماند.

۲٫ ممنوعیت استفاده از چسب و مواد قابل اشتعال: استفاده از چسب‌های روی لباس و سایر مواد قابل اشتعال همراه با لباس در محیط‌هایی که خطر حریق و انفجار وجود دارد، کاملا ممنوع است.

۳٫ اندازه مناسب: لباس کار باید کاملا متناسب با بدن، اندازه و سایز افراد باشد. اگر در نزدیک ماشین‌آلات کار می‌کنید، لباس باید کاملا پوشیده باشد و دارای پارگی نباشد؛ در چنین شرایطی لباس باز یا تیشرت کارگری توصیه نمی‌شود.

۴٫ مناسب بودن با مواد مضر: اگر با مواد رادیو اکتیو، اسیدی یا مواد مضر و خورنده سر و کار دارید، لباس کار باید یکپارچه و بدون منفذ و متناسب با نوع موادی باشد که با آن در محیط کار در ارتباط هستند.

۵٫ تهیه لباس آستین کوتاه در صورت لزوم: اگر به‌دلیل شرایط کاری مجبور باشید به‌صورت مستمر آستین خود را بالا بزنید، باید از لباس کار آستین کوتاه یا تیشرت کارگری استفاده کنید.

۶٫ جنس پارچه: جنس پارچه لباس کار می‌تواند از الیاف طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی باشد. انتخاب جنس پارچه باید بستگی به وضع محیط کاری داشته باشد. برخی از پارچه‌های معمولی شامل پارچه کجراه، پارچه ترگال کجراه و پارچه ترگال ساده می‌باشند که برای محیط‌های مختلف مناسب هستند. همچنین پارچه‌های از جنس PVC نیز برای مواقع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۷٫ استفاده از تجهیزات ایمنی: همراه با لباس کار، استفاده از کلاه، دستکش، کفش و سایر تجهیزات ایمنی که غیرقابل نفوذ برای مواد مضر باشند، ضروری است.

استفاده از لباس کار با توجه به مشخصات فوق، به محافظت از سلامتی و ایمنی در محیط کار کمک می‌کند.

خصوصیات و ویژگی‌های لباس کار

استانداردهای جهانی مرتبط با ویژگی‌های لباس کار

استانداردهای جهانی مرتبط با ویژگی‌های لباس کار مناسب به شرح زیر می‌باشند:

۱٫ استاندارد لباس کار EN ISO 20471: این استاندارد برای لباس‌هایی است که در شب باید به خوبی دیده شوند. نوارهای بازتاب‌دهنده نور (شب‌رنگ) باید الزامات سطح ۲ یا ۳ را داشته باشند. این لباس‌ها برای افرادی که در محیط‌های تاریک کار می‌کنند یا نیاز به دید بهتر در مسیر رفت و آمد دارند مناسب است.

۲٫ استاندارد لباس کار EN 342: برای محافظت از کارکنان در برابر سرما طراحی شده است. مقدار عایق حرارتی (Y)، درجه نفوذ پذیری هوا (AP) و ضدآب بودن (WP) از جمله فاکتورهای مد نظر در این استاندارد هستند.

۳٫ استاندارد لباس کار EN 343: این استاندارد برای لباس‌های محافظ در شرایط آب و هوایی مختلف و طراحی شده است. عدد اول نشان‌دهنده ضدآب بودن و عدد دوم نفوذپذیری هوا را نشان می‌دهد.

۴٫ استاندارد لباس کار EN ISO 11611: برای لباس‌های جوشکاری و مواجهه با آتش و جرقه‌ها الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو سطح ۱ و ۲ برای میزان محافظت مشخص می‌شوند.

۵٫ استاندارد لباس کار EN ISO 11612: این استاندارد ویژگی‌های لباس کار در برابر گرما و شعله‌های آتش را توصیف می‌کند.

۶٫ استاندارد لباس کار EN ISO 15797: میزان مقاومت لباس در برابر شستشوهای صنعتی و خشک کردن را نشان می‌دهد.

۷٫ استاندارد لباس کار UV Standard 801: این استاندارد برای محافظت پوست از اشعه مضر خورشید در لباس کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به نوع کار و شرایط محیطی، انتخاب استاندارد مناسب برای لباس کار ضروری است.

دسته بندی: سایر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد