معرفی انواع چاقو

بهترین چاقو کدام است؟ همه به دنبال این هستند که از یک چاقوی تیز و برنده استفاده کنند ولی سوالی که پاسخش را نمی‌دانند این است، بهترین چاقو یا کارد کدام است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش مردم از افرادی که در استفاده از چاقو و کارد مهارت دارند مثل سرآشپزها، قصاب‌ها و … مهارت […]

بهترین چاقو کدام است؟ همه به دنبال این هستند که از یک چاقوی تیز و برنده استفاده کنند ولی سوالی که پاسخش را نمی‌دانند این است، بهترین چاقو یا کارد کدام است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش مردم از افرادی که در استفاده از چاقو و کارد مهارت دارند مثل سرآشپزها، قصاب‌ها و … مهارت دارند، سوال می‌کنند یا طبق شنیده‌ها به دنبال چاقوهای یک شهر خاص هستند یا به دنبال گران‌ترین محصولات و برندها می‌روند ولی باز هم در انتخاب چاقو و کارد دچار اشتباه می‌شوند. به نظر شما دلیل این اشتباه چیست؟ در این مقاله به پاسخ این سوال و معرفی انواع چاقو می‌پردازیم.

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که نسخه‌ی واحدی برای انتخاب بهترین چاقو و کارد وجود ندارد ولی باید به یک نکته‌ی اساسی توجه کرد که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد، این مورد که با توجه به نیاز ما و موارد استفاده‌ی ما از چاقو  زنجان و کارد، بهترین نوع چاقو و کارد برای هر فرد، متفاوت است. از این رو قبل از انتخاب، ابتدا باید به این سوالات پاسخ دهیم:

۱- چاقو و کارد را برای چه کاهایی می‌خواهید استفاده کنید؟

۲- چاقو و کارد را برای چه جایی لازم دارید؟

۳- چه میزان بودجه برای خرید محصول در نظر دارید؟

۴- زیبایی و استایل چه میزان برای شما مهم است؟

انواع چاقو

چاقو آشپزخانه دارای تیغه‌ی نسبتا بلند، پهنای کم و نوک‌تیز است. بلند بودن و آن کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوان چاقو را عقب و جلو حرکت داد و برای برش‌های بزرگ مثل برش گوشت و یا با اندازه‌های مورد نظر و یکسان مثل برش سبزیجات، سیب‌زمینی و پیاز استفاده کرد. همچنین با توجه به نوک تیز آن می‌توان از آن برای شکاف و جداسازی در گوشت از آن استفاده کرد.

چاقوی شف‌نایف دارای تیغه ی نسبتا پهن و سنگین است. دسته‌ی این نوع چاقو دارای یک لبه‌ است تا در اثر فشار دست به چاقو، دست با تیغه برخوردی نداشته باشد تا دچار جراحت شود. در مجموع این ویژگی‌ها باعث شده تا این چاقو برای برش‌های عمیق، بزرگ و حتی برش‌ای نسبتا کوچک دم‌دستی مناسب باشد و نوعی همه‌کاره باشد. به جز آشپزخانه، کاربرد چاقوی سلاخی (به دلیل داشتن یک انحنا در نوک چاقو و یک برآمدگی بالای دسته برای عدم تماس دست با تیغه) را نیز دارد.

معرفی انواع چاقو

چاقوی سلاخی بر اساس نیاز سلاخ‌ها دارای تیغه ی پهن و نوک گرد یا دارای انحنا و کمی نوک تیز است که عمل سلاخی و پوست کندن را راحت‌تر می‌کند و بالای دسته‌ی آن دارای یک برآمدگی است تا بر اثر فشار دست، تیغه و دست انسان با هم برخورد نداشته باشند و دست دچار جراحت نشود. این نوع چاقو معمولا دارای در دسته چاقوهای کوتاه قرار می‌گیرد ولی سایزهای بزرگ آن، برای سلاخی گاو و شتر نیز موجود است.

چاقوی بره‌ای به خاطر داشتن سایز کوچک‌تر نسبت به کارد سرآشپز و کارد راسته‌ای امکان برش‌های کوچک‌تر و با ظرافت‌تر را هموار می‌کند و برای برش گوجه، پیاز، کدو پوست کندن سیب‌زمینی و … بسیار مناسب است و به نوعی یک کارد دم دستی است، همچنین از این نوع کارد برای عمل بیخص کردن نیز استفاده می‌شود.

کارد برگ‌زنی دارای تیغه ی بلند و قطری ضخیم است که باعث شده وزن آن نسبت به کارد های دیگر بیشتر باشد. این کارد در تهیه کباب برگ و برای ضربه زدن و پهن کردن گوشت استفاده می‌شود. قطر ضخیم و وزن بیشتر کارد باعث شده تا راحت‌تر و با خیال آسوده‌تر بتوان به گوشت‌های کباب ضربه زد.

کاردهای مرغی برای ضربه زدن و جداسازی قطعات گوشت، مرغ و ماهی با تیغه‌های نسبتا بلند (کمی از کارد برگ زنی کوتاه‌تر) و قطر ضخیم است که این ویژگی‌ها کمک می‌کند تیغه برای ضربه زدن به این قطعات و جداسازی آنها، دارای مقاوت بیشتری باشد و بتوان با وارد کردن نیروی کمتر به کارد، ضربات محکم تری به گوشت وارد کرد.

چاقوهای شکاری را می‌توان با شکل‌های و انداره‌های گوناگون یافت. این نوع چاقو معمولا دارای یک تیغه‌ی ضخیم است که قدرت ضربه زدن و خرد کردن کارد را افزایش می‌دهد و نوک تیغه‌ی آن دارای یک قوس است که باعث می‌شود تا پوست حیوانات را پس از شکار، راحت‌تر بتوان از گوشت جدا کرد.

دسته بندی: سایر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد