راهنمای خرید چاقو آشپزخانه

چه برای خرد کردن، چه برای برش دادن و یا پوست کندن، هر آشپزخانه‌ای به یک مجموعه چاقوی مناسب نیاز دارد. چاقوی آشپزخانه در سایزها و شکل‌های مختلف تولید می‌شود. شما باید براساس نیاز خود، چاقوی مورد نیاز را انتخاب کنید. مواردی که هنگام خرید چاقوی آشپزخانه باید بدانید نکاتی که قبل از خرید چاقوی آشپزخانه باید […]

چه برای خرد کردن، چه برای برش دادن و یا پوست کندن، هر آشپزخانه‌ای به یک مجموعه چاقوی مناسب نیاز دارد. چاقوی آشپزخانه در سایزها و شکل‌های مختلف تولید می‌شود. شما باید براساس نیاز خود، چاقوی مورد نیاز را انتخاب کنید.

مواردی که هنگام خرید چاقوی آشپزخانه باید بدانید

نکاتی که قبل از خرید چاقوی آشپزخانه باید در نظر بگیرید به شرح ذیل می باشند :

۱-جنس تیغه: تیغه چاقوهای آشپزخانه در ۴ نوع ساخته می شوند :

چاقوی آشپزخانه با تیغه فولاد ضد زنگ: رایجترین نوع از تیغه که به راحتی تیز می شوند. این مدل از تیغه زنگ نمی زنند ولی مستعد خم شدن هستند.
چاقوی آشپزخانه با تیغه کربن استیل: این مدل از تیغه در چاقو تا طولانی مدت تیز می ماند اما ضد زنگ نیستند و برای جلوگری از این امر باید با روغن چرب شوند . چاقوهای کربن استیل نسبت به مدل فولاد ضد زنگ به مراقبت و نگه داری بیشتری نیاز دارند.
چاقوی آشپزخانه با تیغه فولاد دمشقی: این تیغه ها از داخل فولاد کربن و از بیرون فولاد ضد زنگ هستند. چاقوهای فولاد دمشقی بسیار محکم بوده و طراحی های بسیار چشمگیر و زیبایی میتوانند داشته باشند. اما برای حفظ دوام باید از رطوبت دور بمانند . تیز کردن بیش از اندازه چاقوهای فولاد دمشقی امکان شکستگی تیغه وجود دارد.
چاقوی آشپزخانه با تیغه سرامیک: چاقوهای سرامیکی سبک و بسیار تیز و ارزان قیمت هستند. این مدل از تیغه های ضد زنگ طولانی مدت تیز می مانند اما شکننده بوده و با روکش الماس تیز می شوند.
۲- وزن: فاکتور مهم بعدی در انتخاب چاقوی آشپزخانه توجه به وزن آن است. چاقوی آشپزخانه باید وزن اصولی و استانداردی داشته باشد. تعادل وزن چاقو بین جلوی تیغه و ابتدای دسته باید یکسان باشد . اگر دسته چاقو بیش از اندازه سنگین باشد به درستی و موثر نمی برد و اگر تیغه خیلی سنگین باشد موجب اذیت و ناراحتی در حین استفاده می شود.

۳- راحتی: چاقوی آشپزخانه باید در دستتان راحت باشد. به گونه‌ای که متناسب با خطوط دست و نحوه قرارگیری در کف طراحی شده باشد. دسته چاقو نباید لبه‌ی تیز یا زاویه‌دار داشته باشد که موجب ناراحتی شما شود. همچنین بدنه و دستگیره نباید ضخیم باشد چرا که دست باید به راحتی روی آن قرار گیرد. دقت به این امر مهم با لذت بردن یا نبردن شما از فرآیند آماده‌سازی غذا ارتباط مستقیم دارد.

۴- جنس دسته: جنس دسته چاقو باید کاملاً محکم و بدون شکاف باشد تا موجب رشد باکتری نشود. دسته چاقوها اکثراً از چوب، رزین، پلاستیک و استیل می‌باشد که انتخاب هر یک به سلیقه‌ی شما برمی‌گردد. دسته‌های پلاستیکی صاف و بدون شیار هستند و گاهی روی بدنه بافت‌هایی برای نگهداری ایمن‌تر دارند. این نوع دسته با حرارت آب می‌شود.

۵- تانگ: در واقع تانگ به قسمت تیز نشده از تیغه که داخل دسته قرار دارد گفته می‌شود.

چاقو آشپزخانه

سه نوع تانگ در چاقوها داریم:

– تانگ کامل: به مدلی که تیغه در تمام طول دسته پایین می‌رود. این مدل قطعاً بهترین انتخاب است زیرا تعادل بهتر و طراحی محکم‌تری دارند و تیغه به هیچ عنوان شل نمی‌شود.
– دم موش: در مدل تانگ دم موش، تیغه در امتداد دسته باریک و در پایه جوش‌داده می‌شود. چاقوهای دم موشی امکان دارد به مرور زمان شل شوند.
– نیم تانگ: در این مدل تیغه تا نیمه دسته کشیده شده است.

۶- شناخت نوع کاربرد و نیاز: در بازار انواع مختلف چاقوها وجود دارد که هریک وظیفه‌ی خاصی برعهده دارند. در هنگام خرید چاقو باید بدانید برای انجام کدام فعالیت در آشپزخانه چاقو نیاز دارید تا طبق آن از بین انواع مختلف چاقوی سرآشپز، دمه دستی، راسته‌ای، سلاخی، جوجه‌زن و… یکی را انتخاب کنید.

البته اگر یک سرویس و ست کامل از چاقوهای آشپزخانه بخواهید، قطعاً مدل‌های متنوع و باکیفیتی با قیمت کمتر از تکی آنها می‌توانید تهیه کنید.

۷- مارک چاقو: دقت به برند چاقو امری بسیار مهم است زیرا موجب داشتن یک محصول با کیفیت و بادوام در طول چندین سال خواهد بود، به طوری که شما را از تکرار خرید و یا ناراحتی از کندی آن بی نیاز خواهد کرد. قطعاً در بین چاقوهای آشپزخانه خرجی و داخلی تعداد زیادی برند باکیفیت هست که با توجه به سلیقه‌تان می‌توانید انتخاب کنید. صدالبته که در انتخاب بین محصولات تولید داخل با کیفیت بسیار بالاتر از نمونه‌های خارجی، توصیه ما چاقوی آشپزخانه زنجان است.

۸- توجه به زیبایی و ظاهر: ظاهر چاقو از موارد تاثیرگذار در انتخاب است. زیرا با لذت بردن شما از آشپزی و رضایتتان هنگام استفاده ارتباط مستقیم دارد.

۹ – قیمت: قیمت و بهایی که بابت خرید چاقو می‌پردازید باید با میزان بودجه‌ی مود نظر شما مطابقت داشته باشد. زیرا چاقو هم مثل هر محصول دیگری در انواع قیمت‌ها و تنوع برندها وجود دارد که همین امر باعث رنج قیمت‌های گوناگون می‌شود. در میان چاقوهای آشپزخانه ست و تکی، نمونه‌های دست‌ساز تولید زنجانی در انواع قیمت وجود دارد که، مدل‌های ارزان قیمت نیز از لحاظ کیفیت بسیار ارزش بالاتری از قیمت خود دارند.

سخن پایانی
ما در این مقاله سعی کردیم تا یک راهنمای خرید چاقوی آشپزخانه کامل و جامعی برای شما همراهان گرامی تهیه و گردآوری کنیم تا بدون نگرانی بهترین خرید خود را انجام دهید. بهترین چاقو در ایران از نظر جنس در حال حاضر چاقو زنجان است که می توانید در آشپزخانه از آن استفاده کنید.

دسته بندی: سایر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد