تولید واکسن مهمی که مرگ و میر ماهی را تا 40 درصد کاهش داد

محققان جهاد دانشگاهی با ساخت واکسن مهمی مرگ و میر ماهیان را به کمتر از ۳۰ درصد کاهش دادند. این دستاورد نقش مهمی در بهبود امنیت غذایی دارد. به گزارش اطلاعات گروه علم و پیشرفت خبرگزاری سرداربوکان، امروز ۲۳ مرداد ماه نشست خبری جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به مناسبت […]

محققان جهاد دانشگاهی با ساخت واکسن مهمی مرگ و میر ماهیان را به کمتر از ۳۰ درصد کاهش دادند. این دستاورد نقش مهمی در بهبود امنیت غذایی دارد.
به گزارش اطلاعات گروه علم و پیشرفت خبرگزاری سرداربوکان، امروز ۲۳ مرداد ماه نشست خبری جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به مناسبت چهل و سومین سالگرد تاسیس این دانشگاه برگزار شد. موسسه، نهاد. در این نشست جواد پورکریمی رئیس جهاد دانشگاهی تهران به تشریح اقدامات و برنامه های فناورانه این مرکز پرداخت.

جهاد دانشگاهی به عنوان اکوسیستم نوآوری عالی است

پورکریمی در تشریح فعالیت های جهاد دانشگاهی تهران گفت: در جهاد دانشگاهی یک حلقه کامل و متصل از ایده پردازی و ایده پردازی تا تجاری سازی و تولید ثروت اجرا می شود. ایده پردازی در مراکز تحقیقاتی، تبدیل ایده به محصول توسط مراکز خدمات تخصصی و تولید کالاهای نیمه صنعتی در کارگاه های زیر مجموعه «جهاد دانشگاهی» صورت می گیرد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی یک بیوسفر نوآوری تمام عیار است که تمامی عناصر تجاری سازی از ایده پردازی تا تولید ثروت را در بر می گیرد و تمامی مراحل لازم را طی می کند.این اکوسیستم یک فضای باز است و ایده های محققان جوان و همچنین متخصصان را تشویق می کند. حاصل فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، فناوری‌ها و محصولات مورد استفاده در حوزه‌های مختلف است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان تهران درباره همکاری این نهاد با شرکت‌های علم‌بنیان گفت: جهاد دانشگاهی خود یک نهاد علم‌بنیان است و ممکن است سایر شرکت‌های علمی‌بنیاد و نوپا نیز وابسته به جهاد باشند. مراکز رشد هستند و مراحل بلوغ خود را طی می کنند. جهاد دانشگاهی می تواند نقش شتاب دهنده ای در این زمینه داشته باشد و زیر مجموعه آن دارای مرکز نوآوری برای جذب دانشجوی دانش بنیان است.

ایجاد پژوهشکده شیمی و مواد فلزی

رئیس جهاد دانشگاهی استان تهران اعلام کرد: جهاد دانشگاهی تهران مرکز تحقیقات مواد شیمیایی و فلزی با نام «شیمی» را راه اندازی می کند. مواد شیمیایی و مواد فلزی دو منطقه استراتژیک کشور هستند.

وی در خصوص طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی مرتبط با مواد فلزی گفت: یکی از مهم ترین طرح های فناورانه در حوزه مواد فلزی، احداث واحدی به نام «کریستالایزر» است.این قطعه مس آب خنک مورد استفاده در صنعت فولاد است و جهاد دانشگاهی برای اولین بار در ایران به دانش فنی خود دست یافت. در حال حاضر در حال تجاری سازی و عقد قرارداد با شبکه هاست.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از پروژه های فناورانه جهاد دانشگاهی در زمینه مصالح فلزی مربوط به نیاز سایر بخش های کشور است. یکی از شرکت های خودروسازی به جهاد مراجعه کرد و گفت که یکی از قطعات خودرو خیلی سنگین است و در نهایت جهادگران دانشگاهی توانستند مشکل را حل کنند.

پورکریمی افزود: در صنایع شیمیایی یک محصول استراتژیک به نام «عامل پوششی» اهمیت زیادی دارد و در پتروشیمی ها کاربرد دارد. رسیدن به دانش فنی این محصول در جهاد دانشگاهی زمان زیادی نمی برد.

وی با اشاره به یکی از مشکلات رایج در شالیزارهای شمال جمهوری تصریح کرد: یکی دیگر از مواد فناورانه مواد شیمشایی «فرنون» است. از این ماده در شالیزارهای کشور برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج که یکی از مخرب ترین آفات این مزارع است استفاده می شود. برای کنترل این آفات با استفاده از این ماده نیازی به سمپاشی نیست.این ماده به مرحله تجاری سازی رسیده و به زودی برای استفاده کشاورزان وارد بازار می شود.

کاهش ۴۰ درصدی تولید واکسن ماهی و تلفات

پورکریمی فرآورده های بیولوژیکی را یکی از مهمترین حوزه های فناورانه در تلاش دانشگاهی برشمرد و افزود: تلاش دانشگاهی تهران در حوزه زیست شناسی در حل مسائل شیلات و آبزیان کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده است که یکی از نتایج این طرح ها تولید است. بچه ماهی با هزینه کم

وی در خصوص این طرح فناورانه توضیح داد: با توجه به ویروس ها و باکتری های موجود، بچه ماهی هایی که می خواهند به بازار عرضه شوند، ۷۰ درصد تلفات دارد. جهاد دانشگاهی با کمک ساخت واکسن، مرگ و میر بچه ماهی را به کمتر از ۳۰ درصد رسانده است و این کار در نهایت می تواند نقش مهمی در ارتقای امنیت غذایی داشته باشد.

مبارزه با کم آبی با استفاده از فناوری کشت بافت

رئیس جهاد دانشگاهی تهران درباره برنامه های فناورانه این مرکز برای کشاورزی و ایمنی غذایی گفت: یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی در کشور ما کمبود آب و فرآوری طولانی مدت و آفات گیاهی است. یکی از طرح هایی که جهاد دانشگاهی روی آن کار می کند فناوری کشت بافت است.

کشت بافت فناوری خوبی است و به تولید گیاه از مرحله آزمایشگاهی با ویژگی های ژنتیکی مناسب و عاری از آفت و پیوند به زمین کشاورزی کمک می کند. جهاد در حال حاضر روی ارقام مختلفی کار می کند که با این فناوری رشد می کنند.

ایجاد الگوی توسعه و پیشرفت با توجه به ویژگی های بومی کشور

پورکریمی با اشاره به پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی گفت: این پژوهشکده نزدیک به ۲۰ سال است که بر روی مدل های توسعه و پیشرفت به صورت کاملا تخصصی کار می کند.

وی تصریح کرد: ما معتقد به جهاد دانشگاهی هستیم، الگوی توسعه و پیشرفت کشور وارداتی نیست و باید ویژگی های اصیل فرهنگی، آداب، سنت ها و باورهای ایرانی و اسلامی را در بر گیرد. این پژوهشکده بر جنبه های مختلف توسعه و پیشرفت تمرکز دارد و زمینه را برای مدل خود فراهم می کند.

به گفته پورکریمی، مجموعه جهاد دانشگاهی کشور شامل سه موسسه علمی، ۲۴ پژوهشکده، ۲۷ سازمان و موسسه و ۲ پارک علمی و فنی است. یکی از ۱۳ گروه جهاد دانشگاهی تهران، جهاد دانشگاهی تهران دارای بیش از ۱۰۰۰ پروژه تحقیقاتی تکمیل شده، ۴۸ ثبت اختراع و ۴۷ مدرک فنی است و هر ساله بیش از ۳۰۰۰۰ نفر را آموزش می دهد.بشر

دسته بندی: فناوری و اطلاعات برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد