انواع ورق استیل نسوز

ورق استیل نسوز بنابر میزان تحمل حرارت، شامل آلیاژها و انواع مختلفی است که بر اساس سطح پایداری در برابر حرارت و یا سطح انعطاف‌پذیری و همچنین تفاوت‌های جزیی در ترکیبات، کارایی متفاوتی دارد و در صنایع مختلف استفاده می‌شود. بهترین ویژگی ورق استیل نسوز این است که در برابر تغییرات واکنش نشان نمی‌دهد و […]

ورق استیل نسوز بنابر میزان تحمل حرارت، شامل آلیاژها و انواع مختلفی است که بر اساس سطح پایداری در برابر حرارت و یا سطح انعطاف‌پذیری و همچنین تفاوت‌های جزیی در ترکیبات، کارایی متفاوتی دارد و در صنایع مختلف استفاده می‌شود. بهترین ویژگی ورق استیل نسوز این است که در برابر تغییرات واکنش نشان نمی‌دهد و تغییر شکل پیدا نمی‌کند. از این‌رو بهترین گزینه برای استفاده در ساخت انواع سازه‌ها است. با توجه به اینکه ورق نسوز از تنوع بسیاری برخوردار بوده؛ لازم و ضروری است تا با تمام گریدها و کاربرد ورق استیل نسوز آشنا باشید و بهترین گزینه را برای سازه‌ی مورد نظر خود انتخاب کنید. در ادامه انواع ورق استیل نسوز را معرفی خواهیم کرد.

گریدهای متداول ورق استیل نسوز چیست؟

ورق استیل نسوز در انواع مختلفی مانند ۳۰۹، ۳۰۹S، ۳۲۱، ۳۱۰S و ۳۱۰ تولید می‌شود، که هرکدام از این انواع بر اساس ترکیبات مختلف آلیاژی و خواص فیزیکی و شیمیایی خاص خود مشخص می‌شوند. با وجود این که برای تولید فولاد نسوز می‌توان از ۱۶ گرید استفاده کرد، در ادامه پرکاربردترین گریدهای فولاد نسوز به همراه ترکیب شیمیایی و خواص در دمای اتاق و دماهای بالا در ادامه آورده شده است:

ورق استیل نسوز ۳۰۹ یا ۴۸۲۸/۱
ورق استیل نسوز ۳۰۹ دارای ترکیبی از عناصری مانند نیکل، منگنز، قلع، روی، آلومینیوم، سرب و فولاد است که در برابر اکسیداسیون مقاومت بالایی دارد و قابلیت استفاده در محیط‌های دریایی را دارد. با توجه به مقاومت بالای این گرید در برابر حرارت و خوردگی از آن در تولید تجهیزات نیروگاهی، کوره‌ها، قطعات هواپیما و جت استفاده می‌شود.

استیل نسوز ۳۰۹S یا ۴۸۳۳/۱
ورق استیل ۳۰۹ که نسبت به ۳۰۹ دارای مقدار کمتری کربن است، استحکام بالا و مقاومت حرارتی بیشتری دارد. این امر موجب کاربری بیشتر این گرید ورق استیل نسوز در صنایع و ساختمان‌سازی می‌شود.

ورق استیل نسوز ۳۲۱ یا ۴۵۴۱/۱
ورق استیل ۳۲۱ نیز به عنوان نمونه بهبود یافته آلیاژ ۳۰۴ شناخته می‌شود و با داشتن درصد قابل توجهی تیتانیوم، مقاومت خوبی در برابر دماهای بالا و جوش‌پذیری مناسبی دارد. کاربرد این ورق در صنایع پتروشیمی ، شیمیایی و هوافضا عملکرد بهینه قطعات را تضمین خواهد کرد.

ورق استیل ۳۱۰S یا ۴۸۴۵/۱
بهره‌مندی از درصد پایین کربن برخوردار است و در مواردی که به دمای بالایی نیاز ندارند، عملکرد مطلوبی دارد. از جمله مهمترین ویژگی‌های این ورق می‌توان به مواردی نظیر جوش‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالا اشاره داشت.

انواع ورق استیل نسوز

ورق استیل ۳۱۰ یا ۴۸۴۱/۱
مجهز بودن این گرید ورق استیل به عناصری مثل کروم و نیکل، قابلیت استفاده از ورق استیل ۳۱۰ در حرارت‌های بالا را فراهم می‌کند. با توجه به این ویژگی‌ها کاربرد این ورق در تولید کوره، تجهیزات نیروگاهی و مواردی از این دست، امکان‌پذیر است.

ورق استیل ۳۱۰S و ۳۱۰ همچنین از جمله گریدهای مهم است که مقاومت بالا در برابر دماهای بالا و خواص مشابه ۳۱۰ را دارند، با این تفاوت که ورق استیل ۳۱۰S دارای مقدار کمتری کربن است که باعث کاهش مقاومت آن در برابر حرارت می‌شود. با توجه به اینکه ورق استیل ۳۱۰ با زیرساختار آستنیتی و مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی، یکی از گزینه‌های مناسب برای محیط‌های مایع و شرایط سخت است.

براساس ریزساختار، استیل نسوز در دسته‌های فریتی، فریتی – مارتنزیتی، مارتنزیتی و آستنیتی از استیل قرار دارد. آلیاژ استیل نسوز فریتی- مارتنزیتی تحت اعمال نیرو‌های فشاری، چقرمگی نسبتا کمی را از خود نشان می‌دهند. دمای کاری این آلیاژها از ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد است و عمدتا در کوره‌های صنعتی کاربرد دارند. گریدهای آلیاژ استیل نسوز فریتی – مارتنزیتی عبارتند از:

۴۷۲۴
۴۷۴۲
۴۷۶۲
آلیاژ استیل نسوز آستنیتی مقاومت خزشی و دمای کاری بسیار بالاتری نسبت به نوع فریتی آن‌ها دارد. عمده کاربرد این آلیاژها معمولا در سیستم اگزوز، خطوط انتقال سوخت و گاز است. گریدهای متداول آلیاژ استیل نسوز آستنیتی عبارتند از:

۴۸۲۸
۴۸۴۱
۴۸۴۵
گرید ۴۸۴۱ که با نام ورق استیل نسوز ۳۱۰ نیز در بازار شناخته می‌شود. این ورق یک فولاد زنگ نزن آستنیتی متوسط کربن است. که کاربردهای دما بالایی مانند اجزای کوره و تجهیزات عملیات حرارتی دارد. گرید آلیاژی ۳۱۰ در شرایط پیوسته تا دمای ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد و در شرایط متناوب و ناپیوسته تا دمای ۱۰۳۵ درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آلیاژ از قابلیت جوشکاری و انعطاف‌پذیری قابل قبولی برخوردار است و در تولید تجهیزات توربین‌های گازی و موتورهای هواپیما و جت کاربرد دارد.

دسته بندی: سایر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد