وزير خارجه عمان: ایران و آمریکا در آستانه توافق هستند

وزير خارجه عمان: ایران و آمریکا در آستانه توافق هستند البوسعیدی:آنها به توافق نزدیک هستند. بعید است دولت بایدن بدون اطمینان از آزادی سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز به توافقی در موضوع هسته‌ای ایران رضایت دهد. تصورمی‌کنم در حال تعیین چارچوب زمانی اقدامات هستند. تارنمای رسانه ای «المانیتور» به نقل از وزیر خارجه […]

وزير خارجه عمان: ایران و آمریکا در آستانه توافق هستند
البوسعیدی:آنها به توافق نزدیک هستند.
بعید است دولت بایدن بدون اطمینان از آزادی سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز به توافقی در موضوع هسته‌ای ایران رضایت دهد.
تصورمی‌کنم در حال تعیین چارچوب زمانی اقدامات هستند.

تارنمای رسانه ای «المانیتور» به نقل از وزیر خارجه عمان نوشت که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی نزدیک شده اند.

سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان در مصاحبه با المانیتور گفت که جدیت واشنگتن و تهران در حالی احساس می شود که مذاکره کنندگان آنها برای دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته ای تلاش می کنند.

به گزارش المانیتور، پس از ۱۸ ماه مذاکره، در سپتامبر گذشته، مقامات آمریکایی اعلام کردند که ایران خواسته های جدیدی فراتر از توافق هسته ای اولیه ۲۰۱۵ مطرح کرده و پس از آن، مذاکرات برای احیای توافق هسته ای با شکست مواجه شد.

المانیتور به نقل از تحلیلگران می نویسد در چنین شرایطی سرنوشت سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز متهم به جاسوسی در زندان اوین در خطر است و بعید به نظر می رسد که دولت بایدن بدون تامین امنیت به توافق برسد. آزادی این افراد برای توافق بر سر موضوع هسته ای ایران.

المانیتور می‌گوید: به عنوان بخشی از توافق تهران و واشنگتن، ایران خواستار آزادی میلیاردها دلار از دارایی‌های خود در بانک‌های کره جنوبی است که تحت تحریم‌های آمریکا محبوس شده‌اند.بر اساس یک مکانیسم پیشنهادی، ایران فقط برای مقاصد بشردوستانه اجازه دسترسی به این دارایی ها را دارد. کشورهایی مانند عمان، قطر و انگلیس در مقاطع مختلف در تسهیل این مذاکرات نقش داشتند.

وزیر امور خارجه عمان در خصوص توافق احتمالی ایران و آمریکا بر سر موضوع زندانیان گفت: می توانم بگویم که (به توافق) نزدیک هستند.

البوسعیدی همچنین درباره آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران افزود که دو طرف باید یک چارچوب زمانی برای تعیین نحوه سازماندهی این اقدام داشته باشند. تصور می کنم آنها در حال تهیه چنین چارچوبی هستند.

یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات ایران و ایالات متحده نیز گفت که قرارداد مبادله زندانیان نزدیک است. سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین اعلام کرد که این دور مبادله زندانیان بیش از دو سال است که در دستور کار قرار دارد و اکنون بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده ایم.

المانیتور معتقد است که برخی تحولات دیپلماتیک در هفته های اخیر به این گمانه زنی ها دامن زده است. از جمله می توان به دیدار علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و رهبران سیاسی کشورهای اروپایی طرف توافق هسته ای ایران در روز دوشنبه در ابوظبی اشاره کرد.همچنین اندکی پس از آزادی «اولیویر وندکاستل» بلژیکی توسط تهران در مبادله زندانیان با میانجیگری مسقط، «هیثم بن طارق السعید» سلطان عمان در پایان ماه مه به ایران سفر کرد. علاوه بر این، چند روز پس از سفر سلطان عمان، ایران یک زندانی دانمارکی و دو زندانی اتریشی را بر اساس توافقی که عمان انجام داد، آزاد کرد.

المانیتور می نویسد که در آنچه برخی آن را تلاشی برای تنش زدایی می دانند، ایالات متحده دسترسی ایران به حدود ۲٫۷ میلیارد دلار از بدهی خود به عراق برای صادرات گاز و برق را تایید کرده است. با این حال، وزارت خارجه ایالات متحده سعی کرد این تصمیم را کم اهمیت جلوه دهد و آن را مجوزی معمول برای معاملات بشردوستانه و سایر معاملات غیرمجاز خواند.

البوسعیدی در مصاحبه ای در روز چهارشنبه ضمن ارزیابی مثبت جو پیرامون موضوع هسته ای ایران، افزود که مسقط معتقد است ایران برای دستیابی به توافق جدی است. وزیر امور خارجه عمان تاکید کرد که آنها (ایران) مایل به مذاکره هستند تا زمانی که طرف مقابل (ایالات متحده) نیز با حسن نیت متقابل انجام دهد.

دسته بندی: خبرهای سیاسی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد