اشتباه تاریخی شورای اسلامی شهر بوکان؛ وقتی شهردار بوکان قهرمان مردمی می شود/ شهروندان خواهان استعفای دسته جمعی ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی بوکان هستند امیر ایزددوست در پی اشتباه تاریخی شورای اسلامی شهر بوکان، شهردار به قهرمان مردمی تبدیل شده و شهروندان خواهان ورود مدعی العموم و برکناری یا استعفای دسته جمعی ۵ […]

اشتباه تاریخی شورای اسلامی شهر بوکان؛
وقتی شهردار بوکان قهرمان مردمی می شود/ شهروندان خواهان استعفای دسته جمعی ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی بوکان هستند

امیر ایزددوست

در پی اشتباه تاریخی شورای اسلامی شهر بوکان، شهردار به قهرمان مردمی تبدیل شده و شهروندان خواهان ورود مدعی العموم و برکناری یا استعفای دسته جمعی ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی این شهر شدند.
طرح ۲۷ سوال از شهردار در راستای اقدام برای استیضاح مساله بسیار مهمی است که از روز های گذشته ذهن شهروندان بوکانی را به خود مشغول کرده است و به یکباره امنیت و آرامش روانی جامعه این شهر را درهم ریخت.
بسیاری از شهروندان این سوال را مطرح می کنند که زوایای پنهان این ماجرا چیست؟
چرا بطور مشخص ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر در اقدامی غیر کارشناسی با برهم زدن امنیت روانی اجتماع در پی طرح سوال برای استیضاح موفق ترین و محبوبترین شهردار تاریخ این شهر قد علم می کنند؟
چرا ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر بوکان به جای رفع و رجوع مسائل شهری و مردم اقدام به تشویش اذهان عمومی و معطل ماندن شهر می کنند؟
چرا ۵ نفر از اعضای شورای شهر در اقدامی که حتی می توان آن را به دور از اخلاق نامید به یکباره به مخالفان شهردار تبدیل شده و با فشار بر روی افکار عمومی و استفاده ناصحیح از ساز و کار قانونی آرامش شهر را در حساسترین و خاص ترین برهه زمانی بهم می ریزند؟
تردیدی وجودندارد ۵ نفر از اعضای شورای شهر که با تکیه بر یک بند قانونی، بصورت کاملا ناثواب و با بی احترامی مطلق به نظر اکثریت شهروندان در این برهه حساس آرامش روانی شهر را درهم می ریزند باید پاسخ‌گوی افکار عمومی باشند و از طرفی می طلبد که دادستان این شهرستان به عنوان مدعی العموم در سریعترین زمان ممکن وارد ماجرا شده و اجازه درهم ریختن امنیت روانی جامعه و بی احترامی مطلق به نظر و مطالبه اکثریت شهروندان فرهیخته بوکانی را ندهد.
اکثریت شهروندان معتقدند امضا کنندگان طرح ۲۷سوال درهم و برهم و کارشناسی نشده از شهرداربوکان با منافع و مطالبات مردم این شهر در تضاد بوده و این ۵ نفر از اعضای شورای شهر به جای در نظر گرفتن منافع مردم به دنبال منافع خویش هستند که می طلبد در اسرع وقت یا استعفا دهند و یا از این بابت از مردم عذرخواهی کنند.
مشخص است که بسیاری از سوالات طرح شده حاشیه سازی و تشویش افکار عمومی است.
فعالیت‌ها و اقدامات بسیار ارزشمندی که شهردار بوکان طی یکسال گذشته انجام داده و با فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که برای سال آینده دارد در طول تاریخ شهرداری شهر عروسان ایران زمین بی نظیر بوده است اکنون هر یک از محله های شهر به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده است و همه این اقدامات درحالی ست که چند نفر از اعضای شورای اسلامی همیشه ساز مخالف را زده و سد راه فعالیت او شده اند.
در ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱ /۳ /۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن آمده است: چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد.
در ادامه این ماده قانونی آمده است در صورت رعایت نکردن مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح می شود که در این صورت رئیس شورا سؤال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق العاده شورا و پاسخ به سؤال است.
حال سوال مهم اینجاست که آیا در طول یکسال گذشته اعضای شورای اسلامی در ارتباط با این ۲۷ سوال کلیشه ای و کلی طرح شده، چند بار به شهردار تذکر کتبی داده اند؟ اسناد این تذکرها کجاست؟ اگر آنگونه که این ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی مطرح کرده اند که کم کاری و تخلفات در شهرداری اینگونه پیش رفته است پس مسئولیت و وظیفه نظارتی اعضای شورای اسلامی کجا قرار داشته است؟ مساله بسیار مهمی که دست مدعی العموم را برای اعلام جرم بر علیه اعضای شورای اسلامی کاملا باز می گذارد…
اکثریت شهروندان بوکانی به شدت معتقد هستند که طرح سوال از مدیریت شهری هر چند هم که با تکیه بر یک بند قانونی باشد در این مقطع زمانی که رضایت حداکثری از عملکرد درخشان ناصح محمدخانی به عنوان شهردار وجود دارد و شهر در آرامش به سوی توسعه در حرکت است، سنگ اندازی در مسیر توسعه شهری، هوچی گری، دلسردکردن شهروندان، بازی با افکار عمومی و همچنین بازی دو سرباخت برای این ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی است.
به نظر بسیاری از کارشناسان جنبه شکلی و سوالات طرح شده از شهردار بسیار غیر اصولی و غیر منطقی و به نفع مردم نیست و به نظر می‌رسد طرح این نوع سوالات تنها در راستای استیضاح و کامیابی برای دست یابی به منافع شخصی است.
این شهر نیازمند کسانی است که نسبت به ثبات مدیریت شهری اعتقاد داشته باشند وگرنه مشخص است فقط کار شورا به سوال و استیضاح از شهردار تبدیل می شود، همانگونه که از روز گذشته شهروندان را نسبت به منتخبانش کاملا دچار بی اعتمادی کرده و اکثریت شهروندان فهیم بوکانی به شدت خواهان عذر خواهی و استعفای این ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی هستند. موضوعی که به نظر می رسد این بار شهروندان بوکانی تا رسیدن به آن کوتاه نخواهند آمد.
تجربه عملی در كار مديريت شهری، خلاق و مبتکر بودن ، از همه مهمتر بی نيازی از نظر مالی، صاحب نظر و متهور در پيگيری برنامه های شهری امروز ناصح محمدخانی را به قهرمان شهر قلب دیار موکریان به عنوان مناسب ترين و كارآمدترين شهردار طول تاریخ بوکان تبدیل کرده است. شهرداری که هیچگاه مناطق کُردنشین ایران نظیر آن را به خود ندیده است.
در همين دوره كوتاه مدت مديريت وی، عليرغم كارشكنی ها و چالش های فراوان، هر آدم باانصافی تاييد می كند كه با اصلاح معابر، پياده روها – ايجاد پياده راه فرهنگی، زيباسازی فضای شهری، ايجاد پارك های متعدد از جمله ابرپروژه نالشکینه، توجه به مشكلات ريشه ای شهر مانند توسعه معابر و مشكل ترافیک با حل معضل ده ها ساله کنارگذر نالشکینه و همچنین ساحلی به طرف علی آباد و بازسازی بلوار محمدرسول الله(ص) چهره درهم و برهم شهر را پس از سالها دچار تغيير مثبت کرده است.
حال شورا در مقابل افکار عمومی اکثریت مردم بوکان و يك سوال تاريخی مهم قرار دارد. واقعا چه نيرويی بهتر از ناصح محمدخانی شهردار فعلی و قهرمان مردمی برای تصدی شغل شهرداری بوکان در دسترس داريد؟


اگر این ۲۷ سوال درهم و برهم و فاقد اعتبار از نظر افکار عموم شهروندان موجب استيضاح شهردار شود، به هر حال و با هر نتيجه، آبروریزی مطلق و بازی دو سر باخت برای این ۵ نفر از اعضای شوراست.
از نظر بسیاری از کارشناسان و شهروندان و قشر تحصیلکرده از آنجائیکه غالب شهروندان به شدت شهردار فعلی را پذیرا بوده و کارنامه وی را مثبت و قابل تقدیر می دانند و صد البته برخی اقدامات اساسی شهردار مانند مبارزه قاطع با باند مافیایی تشکیل شده در سالهای گذشته در بدنه شهرداری، اجرای ضوابط حامل بر طرح تفصيلی شهر، جلوگيری از تخلفات عمده فیکسرها و دلالان در زمینه ساخت و ساز و برچيدن و حذف جريان های سوء در بدنه شهرداری از دیگر اقدامات ارزشمند محمدخانی بوده است. اقداماتی که موجب شده عده ای افراد ذينفع كه پيوسته از آشفتگی ساخت و ساز سود برده اند در آستانه حذف قرار گیرند و قطعا چنین موضوعی نمی تواند خوشایند عده ای خاص باشد و این جریان ذینفع با غوغاسالاری در صدد مرعوب و منکوب کردن و تاثیرگذاری بر روی شورا و بازیابی جایگاه اولیه خویش با حذف شهردار فعلی است.
نتیجه اینکه اقدام قریب الوقوع و مشمئزكننده در طرح ۲۷ سوال کلیشه ای و کلی موجب از دست رفتن اعتبار ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر بوکان و برهم خوردن آرامش و امنیت روانی شهروندان در یکی از حساسترین برهه ها شده و اینک اکثریت شهروندان بوکانی یکصدا خواهان عذرخواهی رسمی این ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر و استعفای دسته جمعی آنان هستند. موضوعی که ممکن است در صورت عدم تمکین این افراد به خواست و مطالبه اکثریت شهروندان شهر عروسان ایران زمین، موجب تبعات ناخوشایند و ناآرامی و برهم زدن نظم و امنیت این شهر باشد.
ضمن قدردانی از موضع سنجیده احمد رحمانی و ناصر کاکه زاده دو عضو دیگر شورای اسلامی شهر توصیه می شود این ۵ نفر از اعضای شورا در مقابل خواسته جمعی شهروندان بیشتر از این قد علم نکنند و برای حفظ منافع و امنیت روانی و آرامش شهر، ضمن عذرخواهی رسمی از شهروندان، استعفای دسته جمعی خویش را تقدیم نمایند.

دسته بندی: خبرهای سیاسی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد