غار کرفتو، دلیلی برای سفر به دنیای ابدی طبیعت، جایی که هنر انسان و خلقیت طبیعت به یکدیگر می‌رسند و داستانی از هماهنگی و سازگاری می‌نویسند. به گزارش سردار بوکان ، در دل سرزمینی از زیبایی‌های طبیعت، غار کرفتو به عنوان یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در ۷۰ کیلومتری شهر دیواندره واقع شده است. این […]

غار کرفتو، دلیلی برای سفر به دنیای ابدی طبیعت، جایی که هنر انسان و خلقیت طبیعت به یکدیگر می‌رسند و داستانی از هماهنگی و سازگاری می‌نویسند.

به گزارش سردار بوکان ، در دل سرزمینی از زیبایی‌های طبیعت، غار کرفتو به عنوان یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در ۷۰ کیلومتری شهر دیواندره واقع شده است. این غار که با شگفت‌انگیزترین توصیف‌ها به گوش می‌رسد، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است که به دیدن تجلّی‌های طبیعت در این نقطه معروف می‌شود.

غار کرفتو، با وجود اینکه به صورت طبیعی شکل گرفته است، اما به دلیل سکونت انسان‌ها در طول دوران، تغییرات بزرگی در طبقات مختلف آن بوجود آمده است که این تغییرات به شکلی دست‌کاری شده اند و به عنوان نمونه‌ای از هنرمندی طبیعت به شمار می‌روند. غار کرفتو با این ویژگی برتر، به عنوان اولین آپارتمان مسکونی جهان شناخته می‌شود که این ویژگی آن را از سایر غارها و جاذبه‌های گردشگری جهان متمایز می‌کند.

با ورود به غار کرفتو، همچون وارد شدن به یک دنیای فراموش شده، مسافران با زیبایی‌های بی‌پایان طبیعت روبرو می‌شوند. توده‌های سنگی، تراشه‌های ایجاد شده توسط جریان‌های آب، و فراز و نشیب‌های خیره‌کننده، همگی اینجا را به یک شاهکار طبیعت تبدیل کرده‌اند.

به‌ویژه، اتاق های مسکونی که در این غار شکل گرفته‌اند، شگفت‌انگیزترین نمونه‌های هنر طبیعت هستند. بازدیدکنندگان در اینجا شاهد سکونت‌گاه‌هایی متفاوت، از جمله اتاق‌های سنگی با طراحی‌های زیبا و حیرت‌انگیز، تا محوطه‌هایی با مناظری از بیرون که شگفت‌انگیزترین اندازه‌های طبیعت را نشان می‌دهند.

از آنجا که غار کرفتو هنری طبیعی است، هر روز از سال می‌تواند فرصتی جدید برای کشف و بررسی این شاهکار طبیعت باشد. برای گردشگران و علاقمندان به طبیعت و هنر، این مکان باید حتماً به لیست مکان‌هایی که باید دیده شوند اضافه شود.

غار کرفتو با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، نقطه‌ای است که هر علاقه‌مند به جاده‌های گمشده و زیبایی‌های طبیعت، باید به دیدن آن بپردازد. این مکان، نقطه‌ای از هماهنگی بین انسان و طبیعت را به ارمغان می‌آورد که به همه ما یادآوری می‌کند که زیبایی‌های طبیعت هرگز به پایان نمی‌رسد و همواره باید با احترام و شوق به دنبال کشف آن باشیم.

با ورود به مسیر اصلی غار کرفتو، زوار به دنیایی از تنوع و شگفتی‌ها فرو می‌روند. این مسیر، با طولی حدود ۷۵۰ متر، به راه‌های فرعی و بخش‌های مختلف غار اتصال دارد، که هرکدام داستانی خاص از زیبایی و ابتکار طبیعت و انسان را روایت می‌کنند.

غار کرفتو که از چهار طبقه تشکیل شده است، شامل اتاق‌ها، راهروها و دالان‌هاست، این بناها به گونه‌ای در هم آمیخته‌اند که تمامی گردشگران را در دل جاده‌های پرماجرا و دلپذیر غار هدایت می‌کنند.

بخش طبیعی غار، به عنوان جواهره‌ای طبیعی در دل زمین، به هیچ دخالت انسانی پایان نداده است. در این بخش، بازدیدکنندگان شاهد تجلّی‌های ابتکار و خلقیت طبیعت هستند که هیچ کسی نمی‌تواند به زیبایی و شگفتی آنها را انکار کند.

اما بخش غیرطبیعی غار، به عنوان آثار هنری انسان، نیز جذابیت خاص خود را دارد. این بخش که حاصل زحمت و کوشش انسانی است، با زیرکی و هنر انسانی به وجود آمده و بیشتر بخش‌های آن، به شکل دست‌کندی زیبا آراسته شده‌اند.

نمای درونی غار کرفتو به گونه‌ای تنوع زیادی دارد که هر قدم از مسیر بازدید، مانند یک سفر جدید و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. ارتفاع و شکل سقف‌ها، عرض راهروها و طرح اتاق‌ها همگی تنوعی بی‌نظیر دارند که بازدیدکنندگان را در شگفتی و حیرت فرو می‌برد.

با حضور در غار کرفتو، گردشگران احساس می‌کنند که به دنیایی از شگفتی‌ها و زیبایی‌ها فرو رفته‌اند، جایی که طبیعت و انسان به یکدیگر می‌رسند و با هم تلاقی می‌کنند تا زیبایی‌هایی بی‌نهایت را به وجود آورند.

نقشه رویایی در غار کرفتو: سفری به دل تنوع و زیبایی

در دل زمین، در همتایی با زمزمه‌های آب، غار کرفتو به عنوان یک قصر از حیرت و شگفتی به انتظار گشایش دریافتکی می‌نشیند. با ورود به این مرکز تنوع و زیبایی، هر قدم، یک خاطره جدید از دنیای ابدی طبیعت به یادگار خواهد ماند.

مسیر اصلی غار کرفتو، با همه اندازه و بزرگی‌هایش، مثل آرزویی برای پرواز به دنیای جاده‌های بی‌پایان از زیبایی. با طولی حدود ۷۵۰ متر، این راه به گونه‌ای معناپردازانه، با راه‌های فرعی و بخش‌های مختلف غار درگیر می‌شود، هرکدام نقشی بی‌قید و شرط در جلوه‌ی داستان طبیعت دارند.

چهار طبقه کرفتو، مثل دفتری از خاطرات مختلف طبیعت و انسان، اتاق‌ها، راهروها و دالان‌ها را در خود نگه می‌دارد. این طبقات، از روزگارهای مختلف شاهدی اند به یک هم‌ترازی جاودانه، که با حضور آدمی و طبیعت، به داستانی از هماهنگی و سازگاری تبدیل شده‌اند.

بخش طبیعی غار، به گونه‌ای روایتگر از زیبایی ناتوان انسان در برابر طبیعت است. اینجا همه چیز، از زیر پای آدمی جان می‌گیرد و در برخورد با زیبایی‌های بی‌پایان خود، انسان هیچ‌گونه دخالتی ندارد.

اما بخش غیرطبیعی، نقشه‌ای از زحمت و هنر انسانی است. این بخش، نشانگر تلاش و کوشش مردمانی است که به فکر ساخت زندگی در دل طبیعت بودند. اینجا، هر قطعه سنگ، هر راهرو، شاهدی است به عرصه‌ی خلاقیت و ابتکار انسان در دل زیبایی طبیعت.

نمای درونی غار، همچون داستانی جادویی از تغییر و تبدیل، هر گردشگر را به یک سفر عجیب و زیبا هدایت می‌کند. هر شکل و هر شیوه‌ی نمایش، یک داستان جدید از زیبایی طبیعت و انسان است، که در آن زمینه‌ها و آسمان‌ها، به یکدیگر می‌رسند.

در نهایت، با حضور در غار کرفتو، هر گردشگر، همچون یک هنرمند در استودیویی از شگفتی و زیبایی، در خلق و خوی مشترک انسان و طبیعت، خود را پیدا خواهد کرد.

هیوا محمدپور

دسته بندی: یاداشت ها, تصویری, فرهنگ و هنر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد