سرویس آذربایجان غربی- در پی انتقال آب از ٦ سد آبی در استان های آذربایجان غربی و کردستان به دریاچه ارومیه دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: حجم آب دریاچه به یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است. به گزارش  سردار بوکان، محمدصادق معتمدیان در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه در گفت و […]

سرویس آذربایجان غربی- در پی انتقال آب از ٦ سد آبی در استان های آذربایجان غربی و کردستان به دریاچه ارومیه دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: حجم آب دریاچه به یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش  سردار بوکان، محمدصادق معتمدیان در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر وضعیت این پهنه آبی رو به بهبود بوده حجم آب آن با افزایش ۱۶۰ میلیون مترمکعبی نسبت به زمان مشابه سال گذشته و حدود ۱.۱ میلیارد مترمکعبی نسبت به ابتدای سال آبی به یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

او ادامه داد: همچنین وسعت دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع رسیده که ۹۰ کیلومترمربع بیشتر از زمان مشابه سال گذشته و۵۸۶ کیلومتر مربع بیشتر از ابتدای سال آبی جاری است.

معتمدیان گفت: امسال برای اولین بار رها سازی حق آبه دریاچه ارومیه از سدهای سیلوه ، کانی سیب ، مهاباد ، شهید کاظمی بوکان ، ساروق تکاب و چراغ ویس سقز از آذرماه آغاز شد و با ورود حق آبه و افزایش بارندگی‌ها شاهد روزهای خوب برای دریاچه زیبای ارومیه هستیم .

او در ادامه با بیان اینکه برای تحقق شرایط تثبیت آب دریاچه ارومیه که ۶ میلیارد مترمکعب است، نیازمند اجرای برنامه های میان مدت کارگروه ملی نجات هستیم، افزود: طرح‌های مربوط به این برنامه در ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور ۶ وزارتخانه، ۲ سازمان زیرمجموعه ریاست جمهوری و سه استانداری حوضه آبریز دریاچه ارومیه به تصویب رسیده است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به توجه ویژه دولت به احیای دریاچه و دستور ویژه حضرت آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور محترم و تخصیص اعتبارات مناسب و بی سابقه به موضوع احیای دریاچه نیز اشاره کرده و یادآور شد: سال گذشته فقط در حوزه وزارت نیرو، ۳ هزار میلیارد تومان جهت تکمیل پروژه های سخت افزاری تخصیص داده شد که رقم قابل توجهی است.

معتمدیان همچنین افزود: در ماه‌های آینده فاز دوم انتقال آب از سد کانی سیب شامل انتقال آب از بادین آباد به میزان ۱۸۰ میلیون مترمکعب به اتمام رسیده و پروژه‌های مهم سخت افزاری پایان خواهند یافت.

گفتنی است؛ در راستای آنچه احیای دریاچه ارومیه می نامیدند؛ از سال آبی ٩٤-٩٣ تا پاییز سال ٩٩ بیش از ٦میلیارد و ١٥میلیون مترمکعب از سدهای اقماری به سمت این دریاچه رها سازی شده است، اما علیرغم انتقال میلیاردها متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از سدهای آذربایجان غربی طی سال های اخیر، وضعیت دریاچه در آبان ماه ١٤٠٢، به نحوی بود که تنها ٤ درصد از آب سطح دریاچه باقی مانده بود!

دریاچه ارومیه بنا بر اعلام رسمی دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه؛ «سالانه نیازمند ٣ هزار و ۴۲۶ میلیون مترمکعب آب برای رسیدن به تراز اکولوژیک است»!! حتی اگر این میزان آب در فواصل گوناگون هم به دریاچه تزریق شود آیا مسئولان حساب تبخیر و شوره زار را کرده اند؟

پیشتر نیز علیرضا شریعت، کارشناس آب، گفته بود: دریاچه ارومیه نفسی تازه کرد البته باز هم به لطف خدا و بارش های زمستانی نه به همت مسئولینی که این لطف خدا را هم به نام خود می‌نویسند و ابائی هم از این بابت ندارند .البته این را بگذارید به حساب اینکه آقایان نه تنها درک درستی از میزان آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ندارند بلکه حتی اگاه نیستند که بطور معمول در فصل تابستان چه میزان آب دریاچه تبخیر می شود.

دسته بندی: جامعه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد