به گزارش سردار بوکان  ؛ روز ٢١ آذر ماه امسال پنج نفر از اعضای شورای شهر بوکان در اقدامی با طرح ٢٧ سوال از دکتر ناصح محمّدخانی، شهردار این شهر را رقم زدند. این اقدام با لیدری و هماهنگی یکی از اعضای شورا که اتفاقاً دارای سابقه اخراج از شورا در ادوار قبل را نیز […]

به گزارش سردار بوکان  ؛ روز ٢١ آذر ماه امسال پنج نفر از اعضای شورای شهر بوکان در اقدامی با طرح ٢٧ سوال از دکتر ناصح محمّدخانی، شهردار این شهر را رقم زدند. این اقدام با لیدری و هماهنگی یکی از اعضای شورا که اتفاقاً دارای سابقه اخراج از شورا در ادوار قبل را نیز دارد، پایه ریزی شد. گمان می رود شورا هیچ وقت تبعات اجتماعی استیضاح شهرداری که دارای بیشترین رضایت مردمی از عملکردش را دارد را پیش بینی نکرده بود. چون این اقدام به ظاهر معمول و قانونی ، پس از یکی-دو روز این پنج عضو شورای شهر را در باتلاقی و بحرانی بی سابقه غرق کرد. افکار عمومی از محمّدخانی یک قهرمان ساخت و شورای شهر نیز تحت آماج شدیدترین و بی سابقه ترین نقدها و حملات قرارگرفت. عملاً می توان گفت شورای شهر با این اقدام در جبهه مخالفت با مردم ایستاد و مشروعیّت اجتماعی خود را از دست داد.
اگر منصفانه فضایِ آشفته ی موجود در بوکان را رصد کنیم در می یابیم که مخالفان این اقدام شورای شهر معتقدند که این حرکت هرچند قانونی، اما در این زمان و موقعیت نتیجه ای غیر از توقف روند سریع توسعه شهری را در پی نخواهد داشت. چون آنها اعتقاد دارند که محمّدخانی ضمن توجه به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی همچون راه اندازی خانه محله کوی اندیشه، اقدامات کم سابقه ای در فصل عمرانی جاری در بخش های آسفالت، پارک جنگلی ناله شکینه ، هدایت آبهای سطحی و ساماندهی برخی معابر انجام داده است. مخالفان استیضاح براین باورند که اقدامات اساسی دیگر همچون به نتیجه رسیدن افزایش محدوده پس از سالها انتظار ، کاهش افق طرح جامع و تهیه طرح تفصیلی برای بلندمرتبه سازی در بوکان را از عملکرد های ستودنی محمّدخانی می دانند. اما مخالفان نیز که در بین آنها گاهاً کسانی دیده می شود که منافع آنها براثر فعالیت محمدخانی در خطرافتاده ، تنها طرح سوال را حق قانونی شورای شهر می دانند و توجیه فنی و قانع کننده ای برای توجیه پذیری این موضوع ندارند.

اولین واکنش به طرح سوال و اسیضاح
ساعاتی بعد از رسانه ای شدن طرح سوال و استیضاح شهردار بوکان، کارگروه تخصصی رسانه های این شهرستان، با صدور بیانه ای اولین واکنش رسمی به این اتفاق را نشان دادند. این بیانیه با طرح پنج سوال و با تیتر “آیا تطمیع ، استخدام بستگان ، جلسه در بنگاه املاک و توهین های مستهجن واقعیت دارد؟” منتشر و به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد.
در این بیانه آمده “شهروندان فهیم و بزرگوار بوکان ؛ همانگونه که اطلاع دارید ، پنج نفر از اعضای شورای شهر بوکان امروز در اقدامی با طرح ۲۷ سوال ، استیضاح ناصح محمدخانی، شهردار این شهر را کلید زده اند. هر چند طرح سؤال و پاسخ شهردار به آنها، حق قانونی می باشد، اما با توجه به اینکه عملکرد محمدخانی با رضایت عمومی و گسترده افکار عمومی همراه بوده و آمار عملکرد شهرداری در فصل عمرانی جاری نیز عملکرد چند برابری در حوزه های مختلف نبست به سال های قبل را نشان می دهد، دلایل این اقدام به پرسشی برای افکار عمومی تبدیل شده است.
حال اعضای کارگروه تخصصی رسانه های بوکان با در نظرگرفتن شرایط کنونی و گذری واقع بینانه به سوابق برخی اعضای شورای شهر که حاوی محکومیت و سوء سابقه قضایی، اخراج از شورا، دخالت در انتصابات شهرداری، فشار به شهرداری برای انتصاب اعضای خانواده در پست های مدیریتی می باشد؛ این کارگروه با طرح چند سوال از اعضای شورای شهر انتظار پاسخ به مردم و شفاف سازی را دارد.
در ادامه ی این بیانیه، پنج سوال زیر از اعضای شورای شهر بوکان مطرح شد:
١- شهردار سابق بوکان در مراجع قضایی حکمی مبنی بر غیرقانونی بودن استیضاح دریافت کرده و با توجه به همزمان بودن طرح سوال شما با این اتفاق، شایعه شده که شهردار سابق، اعضای شورا شهر را از طریق های مختلف تطمیع کرده تا مجدداً شهردار شود. انتظار می رود شورای شهر با ارائه مستندات نسبت به توضیح یا تکذیب این ادعا اقدام کند.
۲- آیا مخالفت شهردار بوکان با درخواست همسر یکی از اعضای خانم شورای شهر مبنی بر ساخت وساز غیرمجاز ارتباطی به موضوع طرح سوال دارد؟
٣- برگزاری جلسات مکررِ دو نفر از اعضای شورای شهر با همسر یک عضو‌ شورا در یک مغازه مشاور املاک در نزدیکی شهرک فرهنگیان به چه دلیل بوده و آیا ارتباطی به فعالیت های شورای شهر دارد؟
۴- آیا استخدام ۲ یا ۳ نفر از عضو شورا در شرکت های پیمانکاری تحت قراداد با شهرداری، استخدام خواهرزاده یک عضو دیگر در شهرداری و انتصاب همسر گلاویژ حسینی به عنوان معاون شهردار ، در راستای شایسته سالاری بوده و یا با سوء استفاده از موقعیت و آراء مردم انجام شده است؟
۵- در برخی محافل گزارش هایی مبنی بر درگیری های لفظی مکرر در صحن شورای شهر و در جریان آن استفاده برخی از اعضای شورای شهر از کلمات مستهجن ، بی ادبانه و توهین آمیز به یکدیگر داده شده است؛ آیا این موضوع واقعیت دارد ؟

کارزار درخواست از دادستان و حمایت از شهردار بوکان؛ دومین اقدام مردم در مقابل شورای شهر
فردای روزِ اعلام استیضاح محمدخانی، جمعی از شهروندان اعلام کردند بدنبال اقدامِ شائبه دار پنج عضو شورای شهر بوکان برای استیضاح شهردار بوکان و احتمالاً معرفی و انتصاب دوباره شهردار سابق ، درخواستی در این مورد برای تقدیم به دادستان این شهرستان با موضوع ” اعلام حمایت از عملکرد شهردار و درخواست برسی عملکرد اعضای شورای شهر بوکان با ذره بین قانون” تنظیم کرده و آنرا منتشر کردند.
متن این نامه به شرح زیر است:
بسم تعالی
جناب آقای زاهد
دادستان محترم شهرستان بوکان
سلام علیکم
موضوع: اعلام حمایت از عملکرد شهردار و درخواست برسی عملکرد اعضای شورای شهر بوکان با ذره بین قانون
احتراماً اینجانبان جمعی از شهروندان شهر بوکان، ضمن اعلام رضایت از عملکرد جناب آقای دکتر ناصح محمدخانی شهردار بوکان ، معتقدیم که خدمات شهرداری در فصل عمرانی جاری که چندبرابر سالهای گذشته بوده، به صورت مساوی در بین تمامی مناطق تقسیم شده و این امر رضایت عمومی و گسترده شهروندان از عملکرد ایشان را در پی داشته است.
براین باوریم که در طرح استیضاح ایشان ، مسائلی به غیر از “منافع مردم” درنظر گرفته شده و شورای شهر بوکان بدون اهمیّت به “توسعه بوکان” این اقدام شائبه دار را انجام داده که قطعاً در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی مدیریت شهری در بوکان را دچار مشکلات و نارسایی های فراوانی خواهد کرد که تمامی عواقب و نارسایی های پس از آن نیز متوجه پنج عضو شورای شهر خواهد بود.
لذا از شما به عنوان “امین مردم” خواهشمندیم که ضمن واکاوی و تفحص عملکرد اعضای شورای شهر از منظر قانون و برسی چگونگی بکارگیری بستگان آنها در شهرداری و شرکت های وابسته، از تمامی ظرفیت های قانونی برای مقابله با این اقدامِ شائبه دار و ناقص استفاده کنید.
با تشکر
جمعی از شهروندان بوکان

اقدام پنج نفر صدایِ رئیس شورا را درآورد
یک روز پس از این اتفاقات، حاج احمد رحمانی، رئیس شورای شهر بوکان نیز با صدور بیانه زیر مخالفت خود را اعلام کرد و این اعلام کرد که استیضاح بر پایه منافع شخصی انجام می شود.
در این بیانه آمده: بر حسب وظیفه و تعهدی که به شهروندان دارم بزودی در خصوص طرح سئوال از شهردار زحمتکش و تلاشگر توسط اعضای شورای شهر وپشت پرده و مواردی که شهروندان لازم است در جریان آن قرار بگیرند توضیحاتی به افکار عمومی اعلام خواهد شد.
اقدامات بسیار خوبی توسط مسئولین شهر خصوصاً شورای حفظ بیت المال برای بوکان انجام گرفته و در حال انجام و دستور کار است امیدوارم با کارهای شتاب زده و بدون چشم انداز و صرفا با نیت برگرداندن وضعیت به گذشته و با تصمیمات عجولانه بر مبنای منافع شخصی متوقف نگردد مضافا لازم میدانم از حساسیت و همراهی و نگاه و نگرش  توسعه ای و حمایت از ثبات مدیریت در شهرداری از طرف نخبگان و رسانه های جمعی و مردم فرهیخته و بافرهنگ بوکان صمیمانه سپاسگزاری نمایم  انشاءالله با تلاش جمعی در راستای منافع عمومی و جلوگیری از منافع شخصی همراه و همگام باشیم.

برکناری مدیر سفارشی؛ پیام مهم محمّدخانی به شورای شهر
در میان این اقدامات خبر برکناری معاون اداری و مالی شهرداری بوکان که همسر یکی از اعضای شورای شهر بوده و با لابی و رانت وی بر صندلی مهمترین معاونت شهرداری تکیه زده بود، استقبال مردم را در پی داشت. برخی منتقدان معتقدند که محمدخانی با این اقدام یک پیام مهم برای اعضای شورای شهر فرستاد آنهم آنکه وی باج نمی دهد و برای ماندن معامله نمی کند.
در آن روز با صدور حکمی از سوی ناصح محمدخانی شهردار بوکان ، شورش مجدی از معاونت اداری و مالی این شهرداری برکنار و محمد عباسی جایگزین او شد. همچنین با ابلاغ شهردار بوکان، مجدی که قبل از حضور همسرش در شورای شهر ، فاقد هرگونه سابقه مدیریتی بود به بخش اداری کارخانه آسفالت این شهرداری منتقل شد. محمد عباسی ، سرپرست جدید در دوران شهرداری بابک رستم پور نیز در مقاطعی سکاندار معاونت اداری و مالی بود.

شکست و عقب نشینی شورای شهر از یک اقدام مشکوک به جعل!
روز ٢٣ آذر ماه یکی از اعضای شورای شهر با ارائه برگه ای حاوی نامه ای با امضای محمدخانی و البته نه دستخط وی، مدعی شده بود که محمدخانی استعفا داده است. پس از استعلامات قانونی و قوی شدن احتمال ورود مراجع قانونی برای برسی جعلی بودن این نامه ، اکثریت شورا از برسی آن عقب نشینی کردند و این موضوع از اولویت خارج شد. البته در این جلسه چندین عضو شورا به شدت با هم درگیر لفظی پیدا کردند.

٢۴آذرماه ؛ روزی که دومین بیانه رئیس شورا صادر شد
در روز ٢٤ آذرماه احمد رحمانی ، رئیس شورای شهر برای دومین بار به موضوع استیضاح شهردار واکنش نشان داد . او در این بیانیه به اعضای شورا هشدار داد که مردم را دست کم نگیرند و به فکر بازگشت چهره های رفوزه شده نباشند.
در دومیّن بیانه رحمانی آمده است: در چند روز اخیر که بحث‌ طرح سؤال و استیضاح شهردار از طريق رسانه های جمعى به اطلاع عموم مردم فهيم بوكان رسيده است، اين واقعيت نمود عينى پيدا كرده است که افکار عمومی و مردم با فرهنگ و مطالبه گر بوكان، از عملکرد شهردار رضایتمندی نسبى بالايي دارند و  با استیضاح شهردار موفق و توانمند بوکان جناب آقای دکتر ناصح محمدخانی موافق نیستند.
با عنایت به اینکه شهردار محترم طى مدت تصدى خود، خيلى سريع درک درستی از مشکلات شهر و شهروندان عزیز پیدا کرده اند و برنامه های بسیار مدونی برای عمران و آبادنی و حل مشکلات حاشیه شهر دارند و خوشبختانه تمام مسئولین شهرستانی و استانی خصوصاً اعضای محترم شورای تأمین و شورای حفظ بیت المال، برای توسعه بوکان و حل مشکلات چندین ساله مردم از جمله افزایش محدوده شهری و واگذاری امکانات خدماتی در تلاش و روی خط هستند و همچنین برنامه کارشناسی شده ای که شهردار محترم برای فاز دوم میراث طبیعی بوکان تفرجگاه ناله شکینه دارند.
بعنوان عضو شورا و رئیس فعلی این نهاد مردمی از آندسته از اعضای محترم شورای شهر  که قصد برکناری این شهردار فعال و‌ تلاشگر را دارند، درخواست مؤكد دارم بعنوان منتخبان مردم، به خواست و اراده جمعی و افکار عمومی احترام بگذارند و  بخاطر منافع عمومی شهر، برنامه های  نوپای توسعه بوکان را متوقف ننموده و به آن شتاب وسرعت بيشتری  ببخشند و بر بعضی منیتها و خواسته های شخصی خود پاى نهند و از فکر بازگشت چهره های بارها تکراری و خسته کننده و آزمایش پس داده و رفوزه شده  برای مردم خارج شوند(آزموده را  آزمودن خطاست) و‌خواست و اراده مردم رادست کم و نادیده نگیرند تا در آستانه یک رخداد و انتخاب دیگر که میتواند ضلع مهم و تأثیر گذار دیگری براى توسعه و پيشرفت شهر را رقم بزند، آرامش این شهر مخدوش نشود.
ما منتخبين مردم بايد خواست مردم را عملياتى كنيم نه اينكه در مقابل خواست و نظر آنان بايستيم لذا براى چندمين بار از اين همكاران عزيز خودم در شورای شهر استدعا دارم به افکار عمومی و نظر ولی نعمتان خود و بزرگان و‌معتدمین و کنشگران اجتماعی و رسانه های جمعی احترام بگذارند و بخاطر مطامع شخصی مقابل اراده جمعی مردم قرار نگيرند  تا آرامش روانى شهر در اثر بي تدبيرى و بى توجهى و منیتهای بیجا با قصد اهداف و منافع شخصی ، خدشه دار نشود. البته همچنانکه در بیانیه اول اعلام شد در صورت ادامه این فرایند پشت پرده  استیضاح را به مردم اعلام خواهم کرد مجددا اعلام می نمایم بر عهد خود با مردم پایبندم.

دانشجویان هم معترض شدند
جمعی از دانشجویان دانشگاههای بوکان نیز در بیانه ای با عنوان “سخنی خودمانی با دو شخصیت” با اشاره به بیت شعر “با بدان كم نشين كه در ماني/خوپذير است نفس انساني” سخنانی خطاب به دو عضو شورا بیان کرده و معتقد بودند که این دو عضو توسط اعضای دیگر مورد فریب و فشار قرارگرفته تا موافق برکناری محمّدخانی باشند.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
چندی‌ست ما جمعی از دانشجویان، اختلافات و ناهماهنگی های به وجودآمده در سیستم مدیریت شهری و دورخیز شورای اسلامی شهر برای تغییر در سکانداری شهرداری بوکان را رصد کرده و تصمیم گرفته ایم جمع بندی بحث ها و نشست های اخیرمان را به شیوه ای متمایز و با رعایت حفظ حریم و جایگاه اجتماعی اشخاص و در قالب یک درخواست به اطلاع مردم شریف-مان برسانیم.
سیستم مدیریت شهری در کشور همواره بدلیل وجود خلاء های قانونی، مهیای وجود فساد و رانت بوده است. واقعیت آنکه از گذشته تاکنون نیز افرادی با بهره گیری از رانت و خلاء های قانونی ،بر روی رٲی مردم پا گذاشته و به صداقت نه گفته اند و در نهایت نیز جایگاه و مقبولیّت خود در جامعه را از دست داده اند. با این وضعیت انتظار ما به عنوان جامعه دانشگاهی، اعلام برائت کسانی-ست که ذات و پیشینه ای پاک و منزه داشته اما اکنون تحت تٲثیر و فشار جریانات سوء در مقابل خواست مردم قرارگرفته اند.
سرکار خانم پخشان سلیمی، استاد فرهیخه و فرهنگی خوشنام ؛ همواره در اخلاق، خوش رویی و صداقت الگوی بسیاری از ما دانشجویان و خواهران وبرادران دانش آموزمان بوده اید؛ معتقدیم مقبولیت اجتماعی بزرگترین دارایی شما در دیارتان است. دارایی ای که حاصل سالها خدمت صادقانه و خنده های امید بخشتان بوده است. توصیه ای از شاگرد به استاد: زندگی در جریان و راه طولانی-ست ؛ با جان و دل برای حفظ بزرگترین دارایی تان تلاش کنید. تا کماکان نزد ما الگویی جاودانه بمانید.
سرکار خانم ژیلا عبدی ؛ مادران و خواهرانمان با ٢هزار و ٧۵٠ رٲی وکالت جامعه بانوان این دیار را به شما دادند. تابوشکنی کردند تا اثبات کنند بانوان در پاکی، راستی و امین داری چیزی از آقایان کم ندارند بلکه چون ذات مادری در روح دارند، بسیار تواناتر نیز هستند. در ایام انتخابات ما دانشجویان بانو با روح و جان برایتان گلو پاره کردیم تا الگو و پرچم دار باشید. به ذات و نیت پاک و مقدس خود رجوع کنید تا نام-تان به عنوان یک وکیل مردم در تاریخ این شهر جاودان بماند.

مسائل فنّی پروژه نالشیکینه؛ آخرین جنجال سازی برای محمّدخانی
در چند روز اخیر یکی از مهندسان بوکان که تاکنون در سه پروژه طراحی با شهرداری بوکان همکاری کرده و اتفاقاً نحوه و روال دادن پروژه و دستمزد به وی نیز همیشه مورد بحث بوده ، با انتشار یادداشتی به عملکرد محمدخانی تاخت. او که در یادداشتش نتوانسته بود عملکرد مطلوب شهردار را زیر سوال ببرد، بر روی کیفیت پروژه ها زووم کرده بود . یادداشت او فاقد مسائل مهم فنی بوده و بیشتر جانب دارانه بود. این مهندس اعلام کرده بود که شهرداری بوکان در جریان پروژه ناله شکینه از نقشه های وی استفاده نکرده و به صورت سلیقه ای مراحل پروژه را اجرا کرده است.
یک روز پس از این اتفاق، کورش صدیقی، معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری بوکان با انتشار ویدیویی در واکنش به یادداشت این مهندس، اطلاعاتی در مورد برخی ادعاهای مطرح شده در مورد نحوه اجرای پروژه پارک جنگلی ناله شکینه ارائه کرد.
او مدعی شد مطالعات این پروژه در گذشته و بدون اجرای فراخوان و مناقصه به یکی از مهندسان شهرساز داده شده اما وی علیرغم دریافت ١٢٠ میلیون تومان دستمزد، بسیاری از موارد همچون توپوگرافی را در نقشه لحاظ نکرده و در طرح وی حجم تخریب کوه بسیار بالا و با واقعیت و شرایط موجود نیز تفاوت فاحشی داشته است.
صدیقی می گوید که طرح اجرا شده فعلی با همکاری داوطلبانه و بدون دستمزدِ تعدادی از کارشناسان نظام مهندسی بوکان و طی ساعات ها جلسه و نشست جمع بندی شده است. همچنین او معتقد است روند اعطای پروژه های طراحی شهری همانند پل هنر و کافه راه موکریان به روش انحصاری و تنها به یک شخص، آنهم بدون برگزاری فراخوان ناعادلانه بوده و شهرداری بوکان در دوران سکانداری محمدخانی این رویه اشتباه را قطع کرده است.

آخرین ایستگاه
مقرر شده دکتر ناصح محمّدخانی،شهردار بوکان سوالات پنج عضو شورا را پاسخ دهد. اما آنچه از شورای شهر به گوش می رسد حاکی از فشار و ادای سوگندِ اجباری اعضای شورا از سوی یکی آنها است. کسی که طراح وپایه گذار این اقدام بوده و برای بقای این حرکت از هر کاری دریغ نمی کند. با این تفسیر ها شورای شهر در این جریان نه خواست مردم و نه جایگاه شورای شهر برایش مهم نبوده است.
اتفاقات اخیر حاوی پیام مهمّی می باشد؛ آنهم جابجایی نقش‌ها در سیستم مدیریتی شهری؛ نخبگان در حاشیه و ناکارآمدان در متن!

دسته بندی: ورزش کردستان برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد