تهیه و تنظیم : الهام مظاهری * لطفا خودتان را برای مخاطبان پایگاه خبری سردار بوکان  معرفی کنید. “زانا عبدالهی” هستم. در بوکان زندگی می کنم و در مهاباد به دنیا آمده‌ام. *از چه سالی وارد عرصه‌ی موسیقی شدید؟ در سال ۷۹ وارد این عرصه شدم. *علاوه بر کار خوانندگی به چه کار دیگری مشغول […]

تهیه و تنظیم : الهام مظاهری

* لطفا خودتان را برای مخاطبان پایگاه خبری سردار بوکان  معرفی کنید.
“زانا عبدالهی” هستم. در بوکان زندگی می کنم و در مهاباد به دنیا آمده‌ام.

*از چه سالی وارد عرصه‌ی موسیقی شدید؟
در سال ۷۹ وارد این عرصه شدم.

*علاوه بر کار خوانندگی به چه کار دیگری مشغول هستید؟
کار صدابرداری،میکس،مسترینگ و همچنین مدرس گیتار هستم.

* برنامه‌ی شما برای کار موسیقی در آینده چیست؟
کارهایی که در قبل انجام داده‌ام ادامه می دهم؛ مانند کار آهنگ سازی،کنسرت گذاری، مخصوصاً کنسرت گذاری حدود ۳ سال می شود که انجام نداده‌ام و در مدت این سه سال برنامه ریزی کردم که به امید خدا امسال یعنی سال ۹۷ برنامه ریزی انجام داده ام که بتوانم کنسرت برگزار کنم و جدیداً یکسری امکانات و ابزارهای صدا برداری گرفتیم که در بوکان،مهاباد،سقز،بانه و… وجود ندارد و مخصوص کنسرت های خودم این امکانات را فراهم کردم. اما انشالله برای کنسرت دوستان دیگر هم از این امکانات استفاده می کنم.
به این علت من کنسرت نگذاشته‌ام چون در طول این مدت در منطقه‌ی ما صدابردار نبود یعنی شخص صدابردار نه بلکه وسایل صدا برداری نبود.صدا برداری هزینه‌ی زیادی نیاز دارد و درآمد زا نیست. وقتی برای یک کنسرت از تهران این امکانات را بیاوریم هزینه زیادی لازم دارد که این هزینه برای خواننده های کردستان خیلی زیاد است چون هم زبانهای ما بیشتر در کنسرتهای فارس زبان سرمایه گذاری می کنند.مثلاً یک خواننده‌ی فارس که کنسرت می گذارد و هزینه ی بلیطش ۱۰۰_۱۵۰ هزارتومان است راحت پرداخت می کنند ولی یک کورد زبان که هزینه ی کنسرتش ۱۵ هزار تومان است از او حمایت نمی کنند.

* بیشتر در چه شهر و استانهایی کنسرت می گذارید؟
از کردستان می خواهم شروع کنم.
از آذربایجان غربی بعد استان کردستان بعد کم کم که آهنگهای فارسی خواندم بر روی آن آهنگها سرمایه گذاری کنم به خاطر اینکه در کردستان بیزینس موسیقی و کنسرت سخت است.استارت کار ما برای کنسرت گذاری در کردستان ایران خواهد بود و بعد در کشورهای دیگر.

* اولین آهنگ شما در چه سالی و با چه اسمی پخش شد؟
اولین آهنگم فکر کنم در سال ۸۰_۸۱بود دقیق در خاطرم نیست و با اسم”گوڵە گەزیزه” پخش شد.

*چه کسانی در این راه شما را کمک و حمایت کردند؟
خودم و خدا !

* سبک موسیقی شما چیست؟
در واقع من استارت موسیقیم با سبک پاپ بود بعد وارد سبک راک شدم دیدم که مردم نه تنها از این سبک حمایت نمی کنند بلکه به شدت برخورد می کنند، و انگیزه‌ای که در سبک راک داشتم به مرور زمان کم شد. البته هنرمند باید راه خودش را برود، اما درواقع اطرافیان و شهر و جامعه ای که در آن زندگی می کنیم بی تأثیر نیست و چه مثبت و چه منفی تأثیر خودش را می گذارد.
در سبک خودم من آهنگهای پاپ می خوانم اما وقتی در آهنگ و کار آهنگ سازی هستم هر استایلی که بیاورند مثلاً پاپ، راک، سنتی و… ما تنظیم می کنیم که خواننده ها می خوانند.

* در آینده سبک دیگری را علاوه بر پاپ می خوانید؟
در آینده دوست دارم کمی سبک راک را کار کنم چون همیشه عاشق موسقی راک بودم.

* بیشتر آهنگهایتان فارسی است یا کوردی؟
بیشتر آهنگهایم کوردی است.تقریباً در سال ۹۳ بود که یک آهنگ فارسی خواندم
و همزمان با آن یک آلبوم کوردی به نام «آواره» هم کارم می کردم که در تهران مجوز گرفت و به صورت رسمی پخش شد. همزمان بر روی دو آلبوم کار می کردم اما تمرکز اصلی من بر روی آلبوم «آواره» بود که آهنگ کوردی بود.

*در کار نوازندگی آیا فقط گیتار می نوازید؟
پیانو هم کار می کنم، اما به صورت حرفه ای نه در حد اینکه کار آهنگ سازیم را راه بیاندازم.رشته ی اصلی من گیتار است. گیتار الکتریک، گیتارکلاسیک و… امروز همه‌ی اینها جمع شده و برای کار پاپ استفاده می کنیم.

* سخنان پایانی شما برای مخاطبان « پایگاه خبری سردار بوکان» چیست؟
من چند روز پیش در یکی از شبکه های کردستان بودم که به همین صورت گفتند کلام آخر شما؟ گفتم و میگم کلام آخر من از مردم این است که هنرمند رو بشناسند، یعنی روی هر کس لقب و اسم هنرمند رو نذارن و بتوانند هنرمندی که واقعاً هنرمند است را در ذهنشان جدا کنند تا بتواند موفق باشد و تأثیر گذار باشد.هنرمند ها را حمایت کنند نیازی نیست که شما در خانه ی هنرمند ها رو بزنید و بگید پول آوردیم.
خیر! باید زمانی که هنرمندی کنسرت می گذارد حتی اگر نتوانید در کنسرتش هم شرکت کنید کنسرتهای این مناطق هزینه‌ی زیادی نیست می توانید آنرا به دوستی هدیه کنید تا یک هنرمند کورد هم بتواند جهانی کار کند.کورد ها تا اکنون در جهان با یک سری مشکلات نشون داده شدن اما چه اشکالی دارد که زبانشان با هنر و موزیک دیده شود.چرا ما باید آهنگ کشورها و زبانهای دیگر را گوش کنیم اما یک غیر بومی آهنگ کوردی را گوش نکند؟ این دلیل بر دشمنی نیست دلیل بر این است که موسیقی ما به آن حد نرسیده است که یک غیر بومی بتواند با موزیک ما ارتباط برقرار کند.

دسته بندی: فرهنگ و هنر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد