نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی با مطرح کردن ادعاهای ضد و نقیض نشان داد که برای رسیدن دوباره به صندلی ریاست فدارسیون فوتبال، بسیاری از مسائل را فراموش کرده و صحبت‌هایش سرشار از تناقض است. به گزارش پایگاه خبری سردار بوکان به نقل از  ایرنا، مهدی تاج دیشب میهمان یکی […]

نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی با مطرح کردن ادعاهای ضد و نقیض نشان داد که برای رسیدن دوباره به صندلی ریاست فدارسیون فوتبال، بسیاری از مسائل را فراموش کرده و صحبت‌هایش سرشار از تناقض است.

به گزارش پایگاه خبری سردار بوکان به نقل از  ایرنا، مهدی تاج دیشب میهمان یکی از برنامه‌های تلویزیونی بود، چهره جنجالی این روزهای فوتبال ایران که نامش در پرونده ویلموتس گیت دیده می‌شود. او با وجود تمام این حواشی و حرف و حدیث‌ها و اتهاماتی که متوجه اوست، عزمش را جزم کرده تا دوباره به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال برسد. صحبت‌های تاج نه تنها هیچ کدام از ابهام‌های قبلی که درباره او وجود دارد را برطرف نکرد، بلکه پراز تناقض‌هایی بود که نشان می‌دهد رئیس سابق به هر قیمتی می‌خواهد دوباره به فوتبال برگردد. مدیری که گویا گوش‌ها و چشم‌هایش را بر تمام واقعیت‌هایی که فوتبال با او گرفتار آن شده، بسته و همچنان اصرار بر تکرار توجیهات نخ‌نما شده‌ای در واکنش به اتهاماتی که متوجه اوست، دارد.

قرارداد «خیلی خوب و درست» که ۶ میلیون یورو خسارت زد!

«یک قرارداد درست و خیلی خوب که هیچ حقوقدانی نتوانسته به آن ایراد بگیرد.» دو سال پس از بر ملا شدن قرارداد فاجعه بار ویلموتس و خسارت نزدیک به ۶ میلیون یورویی این قرارداد به بیت المال، مهدی تاج همچنان این چنین از امضایی که پای برگه قرارداد با ویلموتس زده، دفاع می‌کند و معتقد است که فوتبال ایران بهتر از این قرارداد نبسته است.

تاج در حالی از قرارداد ترکمنچایی با ویلموتس دفاع می‌کند که این قرارداد با توجه به ایرادات حقوقی و بندهایی که به نفع ویلموتس در آن گنجانده شده، ضرری ۶ میلیون یورویی روی دست فوتبال ایران گذاشت، آن هم در حالی که آورده این مربی برای ایران صفر بود و حتی صعودمان به جام‌جهانی را به خطر انداخت.

 

در حالی تاج پس از بازی با عراق و فسخ قرارداد ویلموتس مدعی شده بود که با پرداخت سه ماه غرامت، این پرونده بسته می‌شود که چنین اتفاقی رخ نداد و با توجه به «اهمالی» که به گفته مسئولان قضایی و سازمان بازرسی صورت گرفته، با رای دادگاه عالی ورزش باید بیش از ۳ میلیون یورو به این مربی پرداخت شود. یک میلیون یورو بیشتر از قرارداد سالانه این مربی، این در حالی است که تاج مدعی بود این شکایت با پرداخت ۳ ماه حقوق جمع می‌شود!

مظلوم‌نمایی با انداختن توپ در زمین ترامپ

مهدی تاج در برنامه بکشنبه شب بار دیگر همه تقصیرها را گردن ترامپ و شدیدتر شدن تحریم‌ها انداخت و در اظهارنظری کذب که اگر با واکنش مجری روبرو نمی‌شد، می‌خواست انتخاب ترامپ و قرارداد با ویلموتس را همزمان کند. این در حالی بود که ترامپ در پائیز ۹۶ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد و در اردیبهشت ۹۷ دولت آمریکا با فرمان ترامپ از برجام خارج شد تا تحریم‌ها سخت‌تر شود. یعنی یک سال قبل از قرارداد با ویلموتس که خرداد ۹۸ امضا شد، تحریم‌ها افزایش پیدا کرده بود و موضوع تازه‌ای نبود که تاج از آن اطلاعی نداشته باشد.

با این حال به نظر می‌رسد رئیس سابق فدراسیون فوتبال با انداختن توپ به زمین ترامپ و مظلوم‌نمایی می‌خواهد از زیر بار اهمال و سوء‌مدیریت صورت گرفته، فرار کند و با مطرح کردن نام رئیس جمهور آمریکا، ماجرا را به سمت و سوی سیاسی بکشاند تا حمایت‌هایی را برای خودش جلب کند.

 

 

این در شرایطی است که تحریم‌ها یک سال قبل از قرارداد با ویلموتس سخت‌تر شده بود و انتقال پول به بانک‌های خارجی تقریبا غیرممکن بود. در این صورت دو فرضیه مطرح می‌شود اگر تاج به شرایط سخت‌تر شدن انتقال پول آگاه بوده و قرارداد بسته، پس او مقصر است که چرا با وجود دانستن اینکه فیفا با توجه به فرمان ترامپ نمی‌تواند پول مربیان خارجی ایران را بدهد، تصمیم گرفته با ویلموتس قرارداد بنندد تا در ادامه نتوانیم پول این مربی را بدهیم؟

اگر هم تاج از ممکن نبودن انتقال پول از فیفا برای پرداخت قرارداد ویلموتس آگاه نبوده و تصور می‌کرده که مثل قبل می‌تواند مانند کی‌روش، پول ویلموتس را هم از فیفا پرداخت کند، باز هم او مقصر است.به این دلیل که با ناآگاهی از شرایط تحریم‌ها، قراردادی را امضا کرده است که چنین خسارت هنگفتی را به مملکت وارد کند.

قرارداد مربی ناموفق یک سوم می‌شود نه سه برابر!

«گران بوده که بوده» این توجبه دیشب مهدی تاج درباره قرارداد چند برابری با مارک ویلموتس است. او در پاسخ به این سوال چرا با مربی‌ای که ارزش آخرین قرارداد او ۹۰۰ هزار یورو بوده است، قرارداد ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورویی بسته است، مدعی شد که کی‌روش هم پس از قرارداد یک میلیون و ۱۵۰ هزار یورویی با ایران، با کلمبیا قرارداد ۳ میلیون یورویی امضا کرده است! او حتی پا را فراتر گذاشت و به نوعی با گفتن این جمله که «در آن شرایط کسی به ایران نمی‌آمد.» حتی به صورت غیرمستقیم منت آوردن ویلموتس را هم بر سر هواداران گذاشت!

صحبت‌های تاج کاملا مصداق فرافکنی و ربط دادن دو چیز نامربوط به هم است. کی‌روش در حالی با یک قرارداد بیش از دو برابری نسبت به ایران با کلمبیا قرارداد بست که در کشورمان کارنامه موفقی داشت و به عنوان یک مربی با کارنامه قابل قبول به یک تیم جدید رفت و افزایش رقم قرارداد او طبیعی است.

 

 

این در حالی است که ویلموتس پس از اخراج از ساحل عاج و یک سال خانه نشینی که عملا با توجه به این کارنامه باید رقم قرارداد او کاهش پیدا کند، با یک رقم سه برابری با این ایران قرارداد امضا کرد! این سوالی است که تاج باید به آن پاسخ دهد که چرا با یک مربی بازنده یک قرارداد سه برابری نسبت به آخرین قراردادش که ناموفق هم بوده، امضا کرده است. رقمی که نمایندگان مجلس معتقدند رد پای«فساد» در آن دیده می‌شود.

به خصوص که رقم قرارداد کی‌روش با تیم ملی مصر به خوبی نشان می‌دهد که یک مربی برکنار شده و اخراج شده، قراردادش به جای افزایش سه برابری، افت می‌کند و یک سوم می‌شود! به گفته خود تاج در برنامه یکشنبه شب، کی‌روش پس از قرارداد سه میلیون دلاری با کلمبیا و اخراج به دلیل نتایج ضعیف، رقم قرارداد بعدی‌اش که با تیم ملی مصر بود، یک سوم شد و این مربی پرتغالی با این تیم آفریقایی قرارداد یک میلیون دلاری امضا کرد.

ادعای نادرست درباره پرداخت پول کی‌روش

تاج در این برنامه مدعی شد که در تمام ۸سالی که کی‌روش در ایران بود، پول او را فیفا از طریق منابع ایران در این فدراسیون پرداخت کرده است. با توجه به تحریم‌ها، تاج مدعی شد که در تمام سال‌های حضور کی‌روش، فیفا پول قرارداد این مربی را به حسابش واریز می‌کرده است.

این در شرایطی است که در همان سال‌های حضور کی‌روش در ایران شایعات زیادی شنیده می‌شد که پول فیفا به حساب یکی از ایرانیان مقیم دبی واریز می‌شده و این شخص پول کی‌روش را پرداخت می‌کرده است. این نشان دهنده نادرست بودن ادعای تاج است که دیشب مدعی شد به دلیل اینکه فیفا پول ویلموتس را مانند پول کی‌روش به حساب این مربی واریز نکرده است، کار به فسخ قرارداد این مربی کشیده است.

به نظر می رسد مطرح کردن چنین ادعای نادرستی بیشتر برای پوشاندن ضعف‌های قرارداد ویلموتس و انداختن توپ به زمین تحریم‌هاست، آن هم در شرایطی که تحریم ها از زمان ویلموتس آغاز نشده و بیش از ۴ دهه است که کشورمان با آن روبه‌رو است.

ادعای کذب استقلال فدراسیون فوتبال

نکته حیرت‌انگیز در مصاحبه تاج، ادعای او درباره استقلال فدراسیون در زمان او بوده است. تاج مدعی شد که فدراسیون فوتبال در زمان او استقلال کامل داشته و او اجازه دخالت به وزارت ورزش نمی‌داد. او به همین خاطر هم کنایه‌ای به فدراسیون فعلی زد و مدعی شد که وزارت به فدراسیون فشار می‌آورد.

در حالی تاج مدعی است که اجازه دخالت به وزارت ورزش نمی‌دهد که بازگشتی به روزهای حضور تاج در فدراسیون، خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

زمستان ۹۸ در حالی کارلوس کی‌روش پس از پایان جام ملت‌ها از ایران کنار گذاشته شد که این مسئله با فشار مسعود سلطانی‌فر و وزارت ورزش صورت گرفت. کی‌روش به این نکته در مصاحبه‌ای در خلال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ در امارات اشاره کرده بود و گفته بود: «تاج این مطلب را از من پنهان کرده بود. آن مطلب این بود که ماندن من کاملا برخلاف خواسته وزارت ورزش و جوانان بود. آقای تاج دستورات خاصی از وزیر ورزش و جوانان گرفته بود که قرارداد مرا تمدید نکند.»

 

 

این به خوبی نشان دهنده دخالت وزارت ورزش در فدراسیون فوتبال بود تا ادعای استقلال فدراسیون فوتبال در زمان تاج زیر سوال برود، به خصوص که تاج مایل به ماندن کی‌روش بود.

نمونه دیگر این خالت‌ها به ماجرای انتخاب مارک ویلموتس برمی‌گردد که انتخاب این مربی به گفته و تائید تاج با پیشنهاد مسعود سلطانی‌فر صورت گرفته، مسئله ای که تاج با استفاده از نامه‌ای که وزیر ورزش ویلموتس را معرفی کرده بود، به دنبال رفع اتهام کردن از خودش در پرونده ویلموتس بود. او حتی مدعی شده بود که در ماجرای ویلموتس باید بروند یقه کسانی که این مربی را معرفی کرده‌اند، بگیرند و با آنها برخورد کنند.

عدم تمدید قرارداد با کی‌روش و قرارداد با ویلموتس، نمونه‌های واضحی از دخالت وزارت ورزش دولت گذشته در فدراسیون فوتبال بود که ادعای تاج درباره اینکه فدراسیون در زمان او مستقل بود را زیر سوال می‌برد.

سوء استفاده ابزاری از کی‌روش

تاکید تاج روی اسم کی‌روش در برنامه شب گذشته تلویزیون به خوبی گویای این بود که این مدیر با استفاده ابزاری از محبوبیت این مربی در بین بازیکنان و هواداران فوتبال به دنبال جمع کردن رای برای خودش در مجمع انتخاباتی است.

بازگشت دوباره کی‌روش در شرایطی است که هنوز حواشی خارج از زمین این مربی که به تحقیر مربیان و مدیران فوتبال می‌پرداخت، فراموش نشده است.

نگاهی به اظهارت دیشب مهدی تاج؛ تناقض در تناقض

تاج با چشم بستن بر تمام این توهین‌ها که خودش نیز از آن بی‌نصیب نماند، برای رسیدن دوباره به صندلی ریاست، کی‌روش را علم کرده است تا با سوء استفاده ابزاری از نام این مربی در بین بازیکنان تیم ملی و مجمع فدراسیون برای خودش هوادار جمع کند.

این در شرایطی است که فوتبال ایران پس از تجربه ۸ ساله با کی‌روش، در صورت آوردن یک مربی خارجی به یک مربی جدید و افکار تازه احتیاج دارد و این ویژگی‌ها تنها در کی‌روش خلاصه نمی شود، مگر اینکه پای منافع انتخاباتی در میان باشد!

دسته بندی: تصویری, جامعه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد