رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: باید مراقب باشیم که استانداردها و مجوزها، تبدیل به ابزاری برای انحصارطلبی‌ و استفاده از قدرت برای جلوگیری از فعالیت سایرین نشود. به گزارش روز شنبه ایرنا، «امیر ناظمی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم اعطای گواهی‌نامه «رتبه‌بندی به اولین مرکز داده ممیزی شده کشور» افزود: برای این‌که مجوزها […]

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: باید مراقب باشیم که استانداردها و مجوزها، تبدیل به ابزاری برای انحصارطلبی‌ و استفاده از قدرت برای جلوگیری از فعالیت سایرین نشود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «امیر ناظمی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم اعطای گواهی‌نامه «رتبه‌بندی به اولین مرکز داده ممیزی شده کشور» افزود: برای این‌که مجوزها دارای کاربردهای درست باشند، باید چند ویژگی را مدنظر قرار داد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این‌که مجوز باید از حالت صفر و یک خارج و به یک طیف تبدیل شود، افزود: باید مجوز را در زمره رتبه‌بندی قرار دهیم تا فرصت ارتقا داشته باشد با این کار، مسیر توسعه را به فعالین بخش خصوصی اهدا خواهیم کرد. ویژگی دیگری که باید در حوزه صدور مجوز به آن دقت کنیم، نگاه سیستمی است. ما مجوز را صرفا یک برگه کاغذ گواهینامه نمی‌بینیم بلکه سیستمی از مجموعه بازیگران بخش هستند که هر کدام نقش خود را ایفا می‌کنند.

وی افزود: مجوز زمانی کاربردی می‌شود که نهادی که کسب‌وکار را مورد سنجش قرار می‌دهد، یک نهاد دولتی نباشد و از فعالین بخش خصوصی تشکیل شوند، به این ترتیب هر کدام از بازیگران، بازی و اهمیت خود را دارند. اگر قرار است به بخش خصوصی مجوز داده شود باید تعداد رای و صندلی بخش خصوصی بیشتر باشد و فرآیند امتیازدهی مشخص شود.

ناظمی تاکید کرد: مساله دیگر که باعث می‌شود، مجوزها کاربردی باشند بحث مشوق محور بودن است. در سازمان فناوری اطلاعات ما به کسب‌وکارها اعلام نکرده‌ایم که اگر دارای مجوز نباشند، حق فعالیت ندارند. اما در ادامه یادآور شدیم اگر مجوز داشته باشند می‌توانند از تسهیلات و مشوق‌هایی که برای‌شان در نظر گرفته‌ایم استفاده کنند.

معاون وزیر ارتباطات انطباق مجوزها با استانداردهای جهانی را از دیگر عوامل مهمی دانست که باید در زمان صدور مجوز آن‌را مدنظر قرار داد.

وی گفت: مجوزهای بسیاری صادر می‌شوند اما هیچکدام استاندارد جهانی را ندارند اما ما تمهیداتی در نظر گرفتیم که ۴ استاندارد جهانی را نیز در رتبه‌بندی مراکز داده پوشش بدهیم تا کسب‌وکارها برای اعلام جهانی توانایی‌هایی خود نیاز دوباره به دریافت مجوز جهانی نداشته باشند. رتبه‌بندی دیگر مانند یک جزیره دورافتاده از چیزی که در دنیا رخ می دهد نخواهد بود و استانداردهای جهانی را در نظر خواهد گرفت.

ناظمی با تاکید بر استفاده از بازیگران قدیمی حوزه‌های مختلف تصریح کرد: معمولا بازیگران حوزه فناوری، توسعه نوآوری را پیش از دولت‌ها آغاز می‌کنند. زمانی که دولت تصمیم به مداخله می‌گیرد معمولا به جای استفاده از بازیگران قدیمی، بازی جدیدی می چیند که بازیگران قدیمی حذف شوند و بازیگران جدیدتر جای آن‌ها را بگیرند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: تلاش ما این است که فعالیت بازیگران قدیمی حوزه فناوری را به رسمیت بشناسیم. به همین دلیل برای رتبه‌بندی مراکز داده، ابتدا مجوزی را برای ۹ دیتاسنتر (مرکز داده) که ترافیک آن‌ها از حد تعیین شده گذر کرده بود، در نظر گرفتیم و پس از آن گواهی موقت، شرکت‌ها دریافت گواهی‌نامه اصلی و دائمی را دنبال کردند.

منبع: ایرنا

دسته بندی: جامعه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد