حیدر بایزیدی فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش زیویه 🔺برابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در شرح وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به تعبیری از آنها به عصاره ملت نام برده می‌شود به دو وظیفه اساسی قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون به صورت جدی اشاره شده است. اما لازمه اجرای درست […]

حیدر بایزیدی
فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش زیویه

🔺برابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در شرح وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به تعبیری از آنها به عصاره ملت نام برده می‌شود به دو وظیفه اساسی قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون به صورت جدی اشاره شده است. اما لازمه اجرای درست این وظایف دو شرط پاک بودن نماینده از اغراض سیاسی و نداشتن فساد اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی می‌باشد چرا که محقق نشدن این دو شرط در نمایندگان مجلس یا باعث می‌شود آنها چشم و گوش بسته در خدمت یک جناح سیاسی خاص باشند و مصلحت سیاسی را بر منافع و مصالح حوزه انتخابی خود ترجیح دهند و یا به جای رفع موانع پیشرفت اقتصادی حوزه انتخابی خود در منجلاب فساد اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی دست و پا بزنند نتیجه آنکه؛ چنین نمایندگانی نه تنها عصاره ملت نیستند بلکه حاصل آنها شکل گیری مجلسی تک صدا و بله قربان گو می‌باشد که فلاکت معیشتی را برای مردم به ارمغان می‌آورد.
🔹جناب بهزاد رحیمی نماینده ایی از جنس شهرستان‌های سقز و بانه در اوایل شروع به کار دوران و کلاتش به دلیل اینکه افکار سیاسی شان با جناح سیاسی حاکم بر کشور هم سو نبود عملا هیچگونه فعالیتی را در سطح کلان منطقه‌ایی از خود نشان نداند و به قول خودشان تا شروع به کار دولت جدید (حدود یک سال و نیم )کوپن‌های وکالت شان را بایگانی کردند! البته ناگفته نماند در این مدت ایشان از هیچ تلاشی برای پیروزی دولت جدید در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری دریغ نکردند و مرتب عکس یادگاری را با ستادهای انتخاباتی به اشتراک می‌گذاشتند، همچنین به جهت شناسایی مشکلات مردم از روستاها مرتب بازدید و نامه نگاری‌های روزمره نمایندگی را انجام می‌دادند. در این مدت به دلیل عدم شناخت مردم از نماینده محترم سمت و سوی انتقادها در مورد عدم همفکری و مشاوره ایشان با نخبگان بود.

 

🔺با شروع به کار دولت جدید و به اصطلاح انقلابی تغییرات مدیریتی در سطح کشور اتفاق افتاد. در شهرستان سقز که نگارنده به واسطه سکونت، عملکرد نماینده را در آنجا ارزیابی می‌کند، بدون شک انتخاب فرماندار جدید شهرستان، موقعیت خوبی به جهت ارزیابی قدرت لابی‌گری نماینده بود، کاشی که به عمل آمد، در حالیکه هیچ ارگان، نهاد و شخصیتی، نماینده را از دادن پیشنهاد و تلاش برای بهترین انتصاب منع نکرده بود جناب نماینده! منفعل بودنشان در این انتصاب مهم را به ممنوعیت دخالت نمایندگان مجلس در انتصاب‌های دولتی ربط می‌دادند این در حالی بود، نماینده می‌توانست با شجاعت و جسارت مسیر ورود نخبگان بومی و افراد متعهد را در راس مدیریت شهرستان هموار کند.
🔹همین روند در مورد سایر نهاد‌ها تکرار شد. مدیریت دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش در شهرستان سقز که از بین فرهنگیان توانمند و نخبه سقز انتخاب نشده بود خیلی زود عطای مدیریت را به لقایش بخشید و به مریوان بازگشت. در بی‌خبری مطلق جناب نماینده، رئیس بعدی آموزش و پرورش سقز از سیستان و بلوچستان و شهرستان زابل معرفی و روانه شهرستان شد!! که اگر واکنش شدید جامعه فرهنگی و مردم سقز نبود خواب جناب نماینده از این نوع انتصاب حتی آشفته هم نمی‌شد. نهایتا حکم رئیس جدید آموزش و پرورش سقز در مسیر سنندج –سقز و شهرستان دیواندره برگشت می خورد! گزینه بعد در اوج بی‌نظمی و بحران در آموزش و پرورش تنها چند ماه به عنوان سرپرست دوام می‌آورد و سرپرست فعلی بدون هیچ گونه نظر خواهی از نماینده محترم از بین نیروهای آموزش و پرورش منطقه زیویه( با دوسال سابقه مدیریت مدارس دور افتاده روستایی) انتخاب شده است‌. حال اینکه اندرونی آموزش و پرورش سقز که جناب نماینده وکالت آن را در مجلس بر عهده دارد با چه مشکلات و معضلاتی دست و پنجه نرم می‌کند بماند! اما از همین روند انتصاب مدیریت باید حدیث مفصل خواند از این مجمل !!
مدیریت در جهاد کشاورزی که عملکرد آن در توسعه و رونق اقتصادی شهرستان تاثیر بسزایی دارد و یکی از وعده‌های رئیس جمهور برای مردم سقز توسعه صنعت کشاورزی بود با گذشت بیش از سه سال از وکالت جناب رحیمی هنوز به طور قطع تثبیت نشده است، عدم تخصیص آب کشاورزی از سد چراغ ویس برای ۶ هزار هکتار از زمین‌های پایاب و عدم افزایش سهم کشاورزان از سد شهید کاظمی و در عوض گسیل ۱۳۲ میلیون متر مکعب از آب‌های منطقه جهت احیای دریاچه اورمیه، عدم راه اندازی سیستم های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت، عدم توزیع نهاده‌ها در بین تعاونی‌های دامداری( در حالیکه سقز دومین شهر استان به لحاظ تولیدات دامی اعم از گوشت و شیر و… می‌باشد ) و بسیاری از نارسایی‌ها و معضلات دیگر نشان از ناکارآمدی و عدم نظارت جناب نماینده بر عملکرد جهاد کشاورزی می‌باشد.
این در حالی بود که نماینده محترم با ژست‌های قهرمانانه در ستاد‌های انتخاباتی رئیس جمهور وعده بعد از انتخابات برای رو کردن کوپن‌هایش را می‌داد اما در اولین گام بعد از انتخابات ریاست جمهوری
عملا نقش نظارتی نماینده در مدیریت‌های شهری هم نادیده گرفته شد بدون آنکه آب از آب تکان بخورد!
احیای پروژه دخانیات سقز که در زمان نماینده قبل کلید خورده بود و مقرر شد در فاز اول ۸۰۰ میلیارد ریال توسط سرمایه گذار هزینه شود و نزدیک به دویست نفر از جوانان سقزی را استخدام کند نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه به فراموشی سپرده شده است. این درحالیست راه اندازی کارخانه دخانیات سقز می‌توانست نه تنها نقش بسیار پر رنگی در ایجاد اشتغال پایدار بلکه رونق اقتصادی و بستر سازی توسعه صنعتی در سطح استان را فراهم می کرد..!

تنها نماینده کرد در کمیسون صنایع و معادن تا این تاریخ نتوانسته است و بعید است بتواند نقشی در تسریع اتمام کارخانه ذوب آهن شهرستان سقز (واقع درچند کیلومتری شهر صاحب )داشته باشد این کارخانه با سرمایه گذاری بیش از یکصد و هفتاد میلیون یورویی بخش خصوصی کلید خورد و اگر به تولید می‌رسید می‌توانست برای بیش از هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی داشته باشد کاری که بهزاد رحیمی تا این تاریخ تنها خواب آن را برای موکلانش تعبیر می کند..!
فرودگاه شهرستان سقز که بعد از هفده سال به دروغ و با توهین به شعور مردم در دولت قبل افتتاح شد جنازه نیمه کاره آن در مقابل دیدگان مردم در حاشیه‌ترین نقطه شهر آرام مدفون شده است و هنوز هیچ پروازی را به خود ندیده است..!

راههای مواصلاتی و بین شهری نه تنها چند بانده نشد بلکه باند های موجود هر روز بیشتر از گذشته تخریب می شوند. آمارهای تلخ کشته و مجروح شدن همشهری‌های نماینده محترم باید کابوسی برای بی‌خوابی ایشان و سایر مسولان ذیربط می‌شد. اما برعکس مرگ انسان‌ها دراین جاده‌ها تنها به سریال‌های دراماتیک برای خانواده‌های داغدیده و مردمان این منطقه تبدیل شده است..!

علارغم موفقیت چشمگیر جناب نماینده در بازدید از روستاهای حوزه انتخابیه آسفالت جاده‌های روستایی کمترین میزان پیشرفت در چهل سال گذشته را داشته است، برای کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی، عدم آنتن دهی تلفن و اینترنت، کمبود نهاده‌های دامی و کشاورزی کمبود فضاهای آموزشی و ورزشی و سایر کمبودهای دیگر در روستاها عملا هیچ اقدام چشمگیری انجام شده است و توسعه به شکرانه حضور مدوام جناب نماینده در مناطق روستایی به شدت دچار رکود شده است!
تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی به راحتی هر چه تمام‌تر از بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی شهرستان به استان‌ها و شهرستان‌های هم جوار نقل مکان کرده اند!! بیشترین استخدام‌ها در مراکز پزشکی شهرستان به استان‌های هم جوار اختصاص داده شده است.

با نگاه ویژه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان‌های سقز و بانه، جذب سرمایه گذار جهت احداث شهرک‌های صنعتی، کارخانجات صنایع تبدیلی یا جذب سرمایه‌گذار جهت توسعه مراکز خدمات شهری و بستر سازی جهت جذب توریسم، می‌توانست راهکار بسیار مناسبی برای اشتغال پایدار و توسعه در حوزه انتخابی جناب نماینده باشد، اما زهی خیال باطل !! سرمایه‌گذار خارجی که هیچ! سرمایه گذاران داخلی هم تضمینی برای سرمایه گذاری در شهرستان را دریافت نمی کنند.

وضعیت آب آشامیدنی سقز قابل شرب نیست و شریان‌های حیاتی مردم سال‌هاست میزبان انواع بیمارهای گوارشی و سرطان‌های مرگبار حاصل آلودگی آب می‌باشد، اگر چه خواب وجدان‌های خاموش جناب نماینده و مسولان ذیربط به آب شرب مردم سقز با عکس‌های یادگاری و کارهای روتین ممکن است سنگین‌تر شود، اما تاریخ دیر یا زود آن‌ها را حداقل در بازی با جان و سلامتی مردم قضاوت خواهد کرد..!

دسته بندی: یاداشت ها برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد