در حالی که وزارت ارشاد پس از ۸ ماه هنوز جایگزین نمایشگاه کتاب را برگزار نکرده است،‌ گمانه‌زنی‌ها از عدم برگزاری نمایشگاه در سال آتی خبر می‌دهد. ضرر و زیان‌های اپیدمی کرونا به بازار نشر در ایران ادامه دارد، بعد از تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌هایی را برای جبران یا […]

در حالی که وزارت ارشاد پس از ۸ ماه هنوز جایگزین نمایشگاه کتاب را برگزار نکرده است،‌ گمانه‌زنی‌ها از عدم برگزاری نمایشگاه در سال آتی خبر می‌دهد.

ضرر و زیان‌های اپیدمی کرونا به بازار نشر در ایران ادامه دارد، بعد از تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌هایی را برای جبران یا کاهش اثرات این ضرر و زیان‌ها در دست اجرا قرار داد،‌ برنامه‌هایی چون برگزاری تابستانه و پاییزه کتاب‌، تسهیلات ۱۲ درصدی و احیانا تسهیلات ۴ درصدی و حالا نیز که در شرف برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی است.

اگر چه وزارت فرهنگ و ارشاد  در این میان مدعی شده است که بودجه‌های طرح‌های فصلی و خرید کتاب را نیز افزایش داده اما نمی‌توان چندان امید داشت که این اقدامات توانسته باشد بخشی ار خسارات و ضرر و زیان ناشی از تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران را جبران کرده باشد.

در حالی که هنوز نخستین تجربه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب شکل اجرایی به خود نگرفته و چند و چون آن مشخص نیست،‌ با پیش‌بینی‌های جهانی در زمینه ادامه‌دار بودن شیوع کرونا حداقل تا یک سال آینده حالا احتمال برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال آینده بسیار اندک است. در این زمینه زمزمه‌هایی نیز به گوش می‌رسد که ناشران را نگران کرده است. نگرانی که شاید با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا حدودی برطرف شود و یا بیش از گذشته خود را به نمایش بگذارد.

علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه به تسنیم می‌گوید: حقیقت این است که ما تاکنون برای برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال آتی جلسه‌‌ای برگزار نکرده‌ایم،‌ اما قاعدتاً با توجه به شرایطی که کرونا بر جامعه و جهان ایجاد کرده است و به نظر می‌رسد که تا سال آینده نیز ادامه داشته باشد،‌ شاید نتوانیم نمایشگاه کتاب را در دوره سی و چهارم نیز برگزار کنیم.

وی ادامه داد:‌ ما برای برگزاری نمایشگاه سی و سوم نیز هفته‌ها منتظر تصمیم‌گیری ستاد کرونا بودیم و تمام جوانب امر را بررسی کردیم. در زمینه برگزاری  دوره آتی نیز به نظر می‌رسد باید زودتر جلساتی برای بررسی این موضوع در معاونت داشته باشیم تا بتوانیم تکلیف برگزاری نمایشگاه در سال آتی را نیز مشخص کنیم. اگر قرار است برگزار نشود،‌ راه‌های جایگزین آن بررسی شود و اگر قرار است برگزار شود شرایط برگزاری مشخص شود.

قاعدتا برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ۱۴۰۰ شوک بزرگی به بدنه نشر ایران خواهد بود. مخاطبانی که به دلیل عدم ارتباط مستقیم به راحتی در حال از بین رفتن هستند و خسارت‌های جبران ناپذیری که روز به روز به نشر وارد می‌‌شود‌، قطعا تاثیرات خود را در سال آینده بیشتر نمایان می‌کند و خب طبیعتا بسیاری از ناشران از زنجیره نشر خارج خواهند شد.

باید دید در صورتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه برسد که نمایشگاه کتاب تهران را نمی‌توان برای سال آینده نیز برگزار کرد،‌ می‌تواند خسارات وارده را به حداقل برساند و جایگزین مشخص‌،‌ معتبر و ملموسی را برای آن در نظر بگیرد؟

انتهای پیام/

دسته بندی: فرهنگ و هنر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد