* کیوان یاری استاد مصطفی شیرزاد نقاش سنت گرایی ست که اولین نشانه‌های علاقه‌مندی او به نقاشی در سن پنج سالگی با کشیدن خطوطی بی هدف بر روی کاغذ دیده شد، این خط خطی هـــا شیرزاد را در مسیری از عشق و علاقه به آداب و رسوم کردی قرار داد، که اثرات آن در آثارش […]

* کیوان یاری

استاد مصطفی شیرزاد نقاش سنت گرایی ست که اولین نشانه‌های علاقه‌مندی او به نقاشی در سن پنج سالگی با کشیدن خطوطی بی هدف بر روی کاغذ دیده شد، این خط خطی هـــا شیرزاد را در مسیری از عشق و علاقه به آداب و رسوم کردی قرار داد، که اثرات آن در آثارش کاملا مشهود است.
این هنرمند پیشکسوت بوکانی،آثارش چنان قوی و استادانه است که به یقین می توان گفت خلق این آثار کار هر کسی نیست.
آوردن عروس با اسب، رقص و پایکوبی و … از جمله شاهکاری ست که استاد برای به رخ کشیدن فرهنگ و آداب و رسوم کردها به جهانیان خلق کرده است.
وی از جمله هنرمندانی ست که در تابلوهایش از الگو های اروپایی اجتناب کرده و همگی آثار وی از هنر بومی تاثیر گرفته است.
معروف ترین سبک‌های کاری استاد ناتورالیسم، رئالیسم، رومانتیک و امپرسیونیسم است که با بررسی آثار وی می توان فهمید که کار او بیشتر از جنبه های رئال است.
شیرزاد برای بهره گیری از تجربه دیگر هنرمندان به بلژیک، فرانسه، هلند، آلمان و انگلیس سفر کرده و همچنین نمایشگاه های متعددی از آثارش را در داخل و خارج از کشور بر پا کرده است.
حاصل سالها عمر این هنرمند بوکانی بیش از ۵۰۰ اثر در موضوع های هنر بومی است که وی توانسته تکنیک ها و مهارت های خاص این هنر را به شاگردانش یاد دهد.
حال استاد مدتی کوتاه نیز هنر تئاتر و آواز را دنبال کرده و با استادانی چون عزیز شاهرخ، محمد ماملی و محمد ناهید حشر و نشر داشته و همچنین آلبوم عکس های خانوادگیش تداعی کننده روز های خوب و خوشی ست که با ماموستایانی همچون «هه‌ژار»، «هیمن» و «عباس حقیقی» داشته است.
شیرزاد در سال ۱۳۲۰ در شهر مهاباد متولد شد و تحصیلات خود را به ‌واسطه شغل پدرش در تبریز گذراند و در سال ۱۳۳۸-۱۳۳۹ در بین دانش‌آموزان نقاش آذربایجان غربی و شرقی موفق به کسب رتبه اول و در اردویی که در رامسر برگزار شد، توانست در بین دانش‌آموزان نقاش کل کشور رتبه سوم کشور را به ‌دست آورد.
وی در سال ۱۳۴۵ موفق به اخذ مدرک دیپلم و سپس به استخدام اداره فرهنگ و هنر مهاباد درآمد و به تدریس و ترویج هنر زیبای خویش مشغول شد و با توجه به اینکه علاقه ای وافر به نقاشی داشت، سالها در خدمت فیض الله خان ناهید به فراگیری این هنر مشغول شد.
مصطفی شیرزاد ، یکی از نوادگان فیض‌الله‌بیگی و از طوایف آنها محسوب می‌شود.

دسته بندی: تصویری, جامعه, فرهنگ و هنر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد