به قلم حمزه مرادی کارشناس ارشد حقوق و مشاور حقوقی شهرستان بوکان مستند به مفاد قوانین هر زنی متعهد و ملزم به تمکین از همسر خود می باشد و مرد نیز متقابلا متعهد به پرداخت نفقه همسر خود است. مطابق ‌ماده ۱۱۰۷ نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن‌از قبیل […]

به قلم حمزه مرادی کارشناس ارشد حقوق و مشاور حقوقی شهرستان بوکان

مستند به مفاد قوانین هر زنی متعهد و ملزم به تمکین از همسر خود می باشد و مرد نیز متقابلا متعهد به پرداخت نفقه همسر خود است. مطابق ‌ماده ۱۱۰۷ نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن‌از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت‌عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.
یکی از تکالیفی که به موجب عقد نکاح بر عهده زن قرار می گیرد ، تمکین از شوهر می باشد . تمکین یعنی اطاعت کردن از شوهر . تمکین از شوهر در معنای عام و خاص به کار می رود . تمکین عام یعنی اطاعت از شوهر در مسائل کلی زندگی مشترک ؛ مثل سکونت در منزلی که شوهر انتخاب کرده و تمکین خاص هم ناظر بر روابط زناشویی زوجین می باشد . حال ، در صورتی که زن از شوهر خود تمکین نکند ، مرتکب نشوز شده است . نشوز زن مترادف عدم تمکین است . به چنین زنی زن ناشزه هم گفته می شود.
زن ناشزه کیست؟
۱-زنی که بدون اجازه شوهر منزل مشترک را ترک می نماید و در منزل جداگانه و یا منزل پدری ساکن می شود زن ناشزه است.
۲-زنی که در منزل مشترک با مرد زندگی می نماید اما بدون عذر موجهی از نزدیکی با مرد امتناع می نماید ناشزه است.
۳-زنی که به شغلی که منافی با مصالح خانوادگی است مبادرت می نماید و یا اینکه به شغلی مشغول می گردد که به حیثیت خود او یا مرد لطمه وارد می نماید ، ناشزه است.
لذا دریافت نفقه از همسر مشروط به تمکین زن از شوهر می باشد در غیر این صورت اگر زن بدون دلیل موجه تمکین نکند نه تنها مستحق نفقه نیست بلکه ناشزه نیز محسوب می شود.
آثار حقوقی نشوز زن .
۱-عدم استحقاق زن نسبت به نفقه
۲-کسب اجازه ازدواج مجدد زوج از دادگاه
۳-امکان طرح دعوی طلاق از سوی مرد
لذا ناشزه شدن زن سبب می شود که نفقه وی قطع شده و در مواردی شوهر بتواند با مراجعه به دادگاه حکم ازدواج مجدد بگیرد و حتی منجر به طلاق زن بدون پرداخت نفقه وی شود در نهایت امید است که زوجین با رفتار صحیح شرعی و قانونی و همانند آنچه قانون گذار بیان نموده با حسن رفتار با یکدیگر معاشرت داشته باشند

دسته بندی: جامعه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد