تهیه و تنظیم : الهام مظاهری * لطفا خودتان را معرفی فرمایید. عرض ادب و خسته نباشید دارم خدمت شما و همه مخاطبان « پایگاه خبری سردار بوکان» اینجانب ارسلان نوروزی هستم، متولد ۱۳۷۵ از ارومیه ،سرپرست و سرگروه گروه هه لپرکی «ارومیه_گووَند» * اسم گروهتان چیست و چه کسی آنرا انتخاب کرد؟ همانطور که […]

تهیه و تنظیم : الهام مظاهری

* لطفا خودتان را معرفی فرمایید.
عرض ادب و خسته نباشید دارم خدمت شما و همه مخاطبان « پایگاه خبری سردار بوکان»
اینجانب ارسلان نوروزی هستم، متولد ۱۳۷۵ از ارومیه ،سرپرست و سرگروه گروه هه لپرکی «ارومیه_گووَند»

* اسم گروهتان چیست و چه کسی آنرا انتخاب کرد؟
همانطور که گفتم ، اسم گروه ما “ارومیه گووند” هست این عنوان با همفکری و مشورت همه اعضای گروه انتخاب شده (گووند در زبان کوردی کرمانجی و ایضاً سایر زبان های موسوم به کوردی به معنای رقص هست رقص کوردی ( هلپرکی) (با شرکت بیش از یک نفر)

* آیا تنها راه درآمدتان از این طریق است یا در کنار آن به کارهای دیگری مشغولید؟
نه، حقیقتاً اعضای گروه صرفاً متمرکز به رقص نیستند سوای این گروه رقص، مشغول به کارهای دیگه ای هستیم . بنده خودم در کنار سرپرستی گروه هلپرکی درکار سازسازی و دیوان باغلما مشغولم.بقیه اعضای گروه غالبا دانشجو هستند یا کار تجاری و آزاد دارند.

* برای لباسهایتان در مراسم ها طراح دارید یا خودتان آنها را انتخاب می کنید؟
در رابطه با انتخاب لباس (یونیفرم گروه) برای شرکت در مراسمات مختلف براساس تجربه و سلیقه و تفاهم همه اعضا نوع پوششمون رو متناسب با محیط حاکم بر مراسم ادغام میکنیم.

* تا کنون در برنامه های تلویزیونی اجرا داشته‌اید؟
تا اونجایی که یک برنامه تلویزیونی فقط بخاطر حضور ما ترتیب داده بشه، بله هست .
تیر ماه سال جاری در شبکه استانی کردستان برنامه « چریکه شه و» حضور پیدا کردیم و اجرای زنده داشتیم.
سایر اجراهامون در فستیوال های منطقه ای نیز کم و بیش در شبکه های تلوزیونی اعم از شبکه استانی خودمون، شبکه یک صداوسیما، شبکه خبر و شبکه صدا وسیما منعکس شد.

* در چه فستیوالها و جشنواره هایی شرکت داشته اید؟
حقیقتش اگر بخواییم تمام فستیوال هارو نام ببریم شاید کمی زیاد بشه (فستیوال های زیادی شرکت کردیم و بنده حضور ذهن ندارم) از فستیوال هایی که شرکت کردیم می توان به فستیوال هلپرکی مهاباد اوایل سال ۹۷ اشاره کرد که مقام سوم استان عایدمون شد و همچنین مقام دوم از حیث زیباترین لباس هلپرکی مسابقه
در چندین جشنواره بخشی ومنطقی در گستره ی استان شرکت داشتیم . در فستیوالی که در استان کردستان برگزار میشد اجرا داشتیم.
از جمله جشنواره های کشوری که شرکت کردیم جشنواره ملی سراسری گیلاس اشنویه بود که باحضور معاون پارلمانی رییس جمهور و سایر مسئولین شاخص برگزار شد.
جشنواره گردشگری و بومی و محلی بخش سیلوانا با حضور دکتر پزشکیان، نائب رییس جمهور، شهردار، فرماندار، استاندار عزیز و رزشکاران و سایر هنرمندان که بااجرای زنده هنرمند حسام لرنژاد اجرا داشتیم و در روزنامه همشهری بازتاب داشت اردیبهشت سال جاری و همچنین دوره تورنمنت مسابقات بین المللی پاراگلایدر هنرنمایی کردیم و.‌‌…

* چه کسانی از شما حمایت می کنند؟
از حیث حمایت مخصوصا ساپورت مالی اداره،ارگان یا شخص خاصی نیست که مستقیما گروه را مورد پشتیبانی قرار بدهد،ولی از نظر حمایت های معنوی و راهنمایی های تئوری مهندس یعقوب حسینی که در امور فرهنگی و هنری و برگزاری سایر سمن ها فعالیت بسزایی دارند همواره راهنمای ما بوده و هستند.
از حیث تأمین هزینه های مالی از طرف شورای شه‍ر ارومیه وعده هایی داده شده .رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر جناب نقشین اعلام حمایت کردند.
در بخش لباس و طراحی لباس خیاطی شرافت گروه رو مورد عنایت قرار دارند . شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنایع دستی ، رسانه ها در کنار ما هستند. بخصوص استانداری محترم که قول مساعد دادند، گروه رو حمایت می کنند آنهم در آینده ای نزدیک.
در اینجا از اهتمام و لطف همه این عزیزان و همچنین مردم عزیز که کارهامونو میدانی و مجازی دنبال می کنند و همواره مشوق ما هستند بسیار قدردانی می کنیم.

* چگونه این گروه را تشکیل دادید؟
این گروه پاییز ۱۳۹۶ باتوجه به احساس کمبود چنین گروه رقصی که هنر ورقص مختص به شهرستان ارومیه رو در معرض دید عموم قرار بده و به نمایش بذاره استارتش زده شد. چندین نفر داوطلبانه جمع شدیم اعلام وجود کردیم و در پی درخواست اعضا زمستان ۹۶با ۱۲نفر کارمونو شروع کردیم و بعدها سه نفر به جمع ما اضافه شدند.

* برای انجام حرکاتتان از گروه های دیگر الگو برداری می کنید یا خودتان حرکتتان را طراحی می کنید؟
ما در ارومیه و حومه ارومیه ۶۷ نوع هلپرکی کوردی کورمانجی داریم. جدیدا در طی تحقیقاتی که انجام دادیم پی بردیم که ۸۴ نوع هلپرکی کوردی فقط مختص به ارومیه است. اکثر اجراهامون هربار هشت یا نه ریتم از این رقص هارو اجرا می کنیم. باتوجه به اینکه شباهتی بین همه رقص های موجود ما هست برای کمرنگ کردن این یکنواختی و برای اینکه رقص هامون زیاد تکراری نباشه برای مخاطب لاجرم حرکات نمایشی رو به رقص اضافه میکنیم. چه بسا با الگوبرداری از گروه رقص های دیگر مثلا گروه های مهاباد، سنندج یا بوکان که تجربه بیشتری از ما دارند(ارتباط مستقیم داریم با سرپرست گروه های دیگر) یا باتوجه به همفکری و خلاقیت خودمان برنامه ریزی میکنیم.

* تا چه حد مردم از شما حمایت میکنند؟
برای پاسخ به این سوال قبل از هر چیز ما قدردان و مدیون مردم شهرمون هستیم که همیشه حمایتمون می کنند و با استقبال خیلی خوبی مواجه میشیم در هر اجرا . حامی اصلی ما مردم شهرمون( ارومیه) هستند.

* کلام آخرتان را بفرمایید.
در آخر قبل از هرچيز از شما تشكر و قدر داني مي كنم که به ما تریبون دادید حرفامونو بزنیم.
حرفي كه در ادامه اين سخنان به میان میاد اينكه هدف ما پيشبرد فرهنگ و هنر اين ديار و شاد سازي و نشاط دل مردممون هست در این عهد که بامشکلات عدیده ای دست وپنجه نرم می کنند. اميدوارم بتونيم در اين راه قدم هاي موثري برداريم و ترويج دهنده هنر و فرهنگمون درسطح تمام دنيا باشيم ما قبل از هرچيز به حمايت هاي روحي و معنوي مردم عزيزمون نياز داريم تا بتونيم با انرژي و قوي تر پیش بريم پس حمايت ها و پيشنهادات خودتون رو ازما دریغ نكنيد. با احترام و سپاس فراوان

دسته بندی: فرهنگ و هنر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد