به گزارش پایگاه خبری سردار بوکان : یازدهمین دوره مسابقات جورابین غرب کشور که در بوکان برگزار شد، با قهرمانی تیم میزبان پایان یافت. این مسابقات با حضور بازیکنانی از ۱۴ شهر و ۱۹ تیم از استان های غربی کشور از جمله شهرهای مهاباد، سقز، ربط، اشنویه، ارومیه، نقده، سردشت، تکاب، میاندوآب، سیمینه، شاهین دژ، […]

به گزارش پایگاه خبری سردار بوکان : یازدهمین دوره مسابقات جورابین غرب کشور که در بوکان برگزار شد، با قهرمانی تیم میزبان پایان یافت.
این مسابقات با حضور بازیکنانی از ۱۴ شهر و ۱۹ تیم از استان های غربی کشور از جمله شهرهای مهاباد، سقز، ربط، اشنویه، ارومیه، نقده، سردشت، تکاب، میاندوآب، سیمینه، شاهین دژ، بانه و بوکان در سالن ورزشی آیروبیک بانوان مجموعه ورزشی وحدت بوکان برگزار شد.
در پایان این رقابت، تیم های بوکان ‘الف’ و ‘ب’ به ترتیب مقام های اول و دوم را از آن خود کردند و تیم های اشنویه و سقز به ترتیب موفق به کسب مقام های سوم و چهارم شدند.
در این جشنواره دسته ها و گروه های مختلفی از علاقه مندان به این رشته از شهرهای مختلف حضور داشتند که به صورت حذفی به مدت ۲ روز با یکدیگر به رقابت پرداختند.جوراب بازی که نام محلی آن ‘جورابین’ است یکی از بازی های محلی مناطق کردنشین به شمار می رود که نقش موثری در افزایش قدرت تصمیم گیری، ایجاد روحیه همکاری و درک اهمیت مشورت بازیکنان دارد.
این بازی اغلب در مناطق روستایی و با استفاده از ‎ ۱۰لنگه جوراب بزرگ و یک تیله و یا هرچیز گوی مانندی شبیه به آن برگزار می شود.

استقبال از مسابقات جواربین غرب کشور در بوکان بی سابقه بود
رئیس کمیته جورابین آذربایجان غربی گفت: مسابقات جورابین غرب کشور در شهرستان بوکان مورد استقبال چشمگیر علاقه مندان قرار گرفت.
آرش ناصری بیان کرد: جورابین یا جوراب بازی یکی از کهن ترین و اصیل ترین بازی های کردی است که از گذشته به صورت سینه به سینه به نسل امروز انتقال داده شده و این بازی ابتدا به صورت سرگرمی در فصل زمستان انجام می شد اما امروزه در سراسر مناطق کردنشین جهان به صورت حرفه ای برگزار می شود.
وی افزود: جورابین بازی اصیل و کهن است که از سنت ها و فرهنگ و هنر مردم کرد سرچشمه گرفته به گونه ای که بازیکنان به صورت انفرادی و یا گروهی از جوراب های دست بافت زنان کرد برای بازی استفاده می کنند و یک شی را درون جوراب ها به صورت معمایی و فکری پنهان می کنند و تیم مقابل هم وظیفه پیدا کردن آن را با کمترین خطا به عهده دارد.
ناصری تصریح کرد: این مسابقات در شهرستان بوکان با پشتیبانی و هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بوکان و کمیته جورابین استان و با شرکت ۱۴ شهر از آذربایجان غربی و کردستان در قالب ۱۹ تیم برگزار شده که مسابقات همگی به صورت حذفی اجرا و به تیم برنده جوایز نقدی و غیر نقدی نفیسی اهدا شد.
وی در ادامه گفت: بی شک این بازی های بومی نقش بسیار مهمی در شکل گیری سنت های ناب قدیمی ایران زمین داشته اند و نسل جدید نیز باید بیش از بیش در حفظ و حراست از این میراث های ناب و کهن ایران حمایت و حفاظت کنند زیرا مردم ایران خود از لحاظ قدمت فرهنگی و اداب و سنن بسیار غنی است.

دسته بندی: ورزش, ورزش کردستان برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد