* زاهد پرزور استفاده از المان های بومی و محلی در زیبا سازی شهری، می تواند یکی از مهم ترین عوامل در حمایت از هویت فرهنگی و تاریخی آن منطقه جغرافیایی محسوب می شود تا زمینه معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن آن منطقه بیش از بیش فراهم کند. ساخت و نصب المانهای شهری علاوه بر […]

* زاهد پرزور

استفاده از المان های بومی و محلی در زیبا سازی شهری، می تواند یکی از مهم ترین عوامل در حمایت از هویت فرهنگی و تاریخی آن منطقه جغرافیایی محسوب می شود تا زمینه معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن آن منطقه بیش از بیش فراهم کند.
ساخت و نصب المانهای شهری علاوه بر آنکه باعث معرفی فرهنگ و تاریخ یک شهر می شود می تواند سبب تلطیف روحیه شهروندان و ایجاد نشاط عمومی، شاداب سازی و سرزندگی در درون جامعه شهری شود
در هر شهری بنا به شرح وظایف مدیریت شهری تهیه و ساخت المان‌ها و تندیس ها برای فضاهای عمومی، مکان‌یابی آن‌ها و تصویب طرح‌های پیشنهادی از وظایف شورای شهر و شهرداری ها است که متاسفانه این مهم تا اکنون در شهرستان بوکان به صورت جدی از سوی این نهاد مورد توجه قرار نگرفته است.
المان یا نماد شهری یا ترکیبی است پیکره وار که در ساخت آن از ویژگی های درونی احجام و اشکال هندسی – صفحات قائم یا منحنی – اجزائ سازه ای – کابلها – پوترها و فریم ها و به طور کلی هر آنچه می تواند جنبه ی تزئینی و ساختمانی داشته باشد به صورت یک کلیت یکپارچه و تلفیقی از موارد فوق استفاده می شود…. و قبل از هر چیز این ترکیب دارای یک نظام هندسی و تعادلی پایدار و زیباست.(معمار نیوز)
متاسفانه علی الرغم وجود پیشینه فرهنگی و تاریخی بسیار غنی بوکان جای خالی المان های بومی و محلی در دکوراسیون بندی و طراحی این شهر بسیار محسوس است تا جایی که می توان این شهر را شهر بدون المان های بومی نامید.
هر چند طی سالهای گذشته پیکره هایی از بزرگان این دیار توسط مجسمه سازان این شهرستان متولد شدند تا سندی باشند بر هویت فرهنگ ناب این سرزمین و شناسنامه ای برای شناساندن این شهر به دیگر مردمان ولی هنوز جای خالی المانهای بومی که برگرفته از مکان ها و نمادهای فرهنگی و تاریخی و پوشش محلی مردم و صنایع دستی این منطقه می باشند بسیار مشهود است.شاید بتوان گفت نبود سازمان زیباسازی در شهرداری بوکان که متولی رسمی دکوراسیون بندی و طراحی فضاهای شهری است را یکی از عوامل غیبت نماد های بومی در این شهر دانست هرچند علی الرغم غربت المان های محلی، المانهای غیر بومی نیز در کمتر جای این شهر دید می شوند.حال در نبود این سازمان مهم و تاثیر گذار در درون شهرداری بوکان، سازمان های مردم نهاد، شرکت های فعال گردشگری، دانشگاه ها و همچنین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند با همکاری شهرداری و شورای شهر نقش غیر قابل انکاری در ساخت و نصب المانهای بومی داشته باشند همچنین باعث ایجاد نشاط عمومی و شاداب سازی شهر شوند.
هم اکنون یکی از مهم ترین المانهای شهر بوکان را می توان آجر لعاب دار قلایچی دانست که در میدان انقلاب (اسکندری) این شهر نصب است و تاریخ و هنر غنی این دیار را برای مردمان معاصر روایت می کند.
نمادی که طی سال های گذشته و بعد از نصب آن مورد بی توجهی مسولان شهری قرار گرفت ولی خوشبختانه طی ماه های گذشته در محوطه آن تغییراتی ایجاد شد.
یکی دیگر از المانهای بوکان مجسمه عقاب از آثار هنرمند مجسمه ساز بوکانی ره بین حیدری با نام {جدال با پلیدی} است که در سه راهی کوسه نصب شده است.
در این کار هنری که از لحاظ جذابیت بصری یک اثر هنری با ارزش محصوب می شود را می توان اولین مجسمه شناسنامه دار شهرستان بوکان دانست که با بهره گیری از المانهای بومی و پیاده کردن آن در قالب یک نماد اثری بسیار زیبا را خلق کرده است .حال امید است مسئولان شهری به ویژه شورا و شهرداری بوکان با محوریت قراردادن اصل “زیبایی منظر شهری” که از مسائل مهمی در شهرسازی است علاوه بر ایجاد محیط سالم و با نشاط زندگی برای شهروندان، باعث کاهش بسیاری از ناهنجاری های مختلف ترافیکی و بی نظمی های مختلف شهری شوند و به نوعی عروس شهرهای ایران را برای مردم و مسافرین خوانا کنند.

دسته بندی: جامعه, فرهنگ و هنر, یاداشت ها برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد