با توجه به نتیجۀ دیدار پرتغال و سوئیس، روی کاغذ به نظر می‌رسد که شانس پرتغال بیشتر از مراکش است. ولی روی کاغذ شانس اسپانیا هم بیشتر از مراکش بود. فوتبال عین تخته‌نرد است. تو شاید خوب بازی کنی، ولی تاس هم باید یاری‌ات کند. عصر ایران؛ اهورا جهانیان – پیروزی نامنتظَر مراکش مقابل اسپانیا، […]

با توجه به نتیجۀ دیدار پرتغال و سوئیس، روی کاغذ به نظر می‌رسد که شانس پرتغال بیشتر از مراکش است. ولی روی کاغذ شانس اسپانیا هم بیشتر از مراکش بود. فوتبال عین تخته‌نرد است. تو شاید خوب بازی کنی، ولی تاس هم باید یاری‌ات کند.
عصر ایران؛ اهورا جهانیان – پیروزی نامنتظَر مراکش مقابل اسپانیا، نه فقط قارۀ آفریقا و جهان عرب، بلکه پرتغالی‌ها و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها و حتی برزیلی‌ها و هلندی‌ها و آرژانتینی‌ها را هم خوشحال کرد!

اگر مراکش در یک‌چهارم نهایی پرتغال را پشت سر بگذارد، برای اولین بار یک تیم آفریقایی/ عربی راهی مرحلۀ نیمه‌نهایی جام جهانی می‌شود. بنابراین خوشحالی آفریقایی‌ها و جهان عرب از پیروزی مراکش مقابل اسپانیا قابل درک است.

اما پرتغال هم از پیروزی مراکش خوشحال است چراکه غلبه بر اسپانیا در یک‌چهارم نهایی، کار آسانی نبود برای پرتغالی‌ها.

فرانسه و انگلیس هم از این حیث از پیروزی دیشب مراکش خوشحالند که ممکن بود در نیمه‌نهایی به اسپانیا بخورند. برزیل و هلند و آرژانتین هم در فینال ممکن بود با اسپانیا دست و پنجه نرم کنند.

اسپانیا تیمی است که در برابر هر حریفی، مالکیت توپ را در اکثر اوقات بازی از آن خود می‌کند و در برابر تیم‌های هجومی، با پرس مدافعان حریف، اجازه نمی‌دهد بازی تیم حریف شکل بگیرد.

 

پیروزی مقابل چنین تیمی کار دشواری است. تیمی که نه می‌گذارد بازی حریف درست شکل بگیرد، نه اجازه می‌دهد توپ به مدت زیادی در اختیار حریف باشد.

بنابراین از نظر تیم‌های مدعی و بزرگی مثل برزیل و آرژانتین و فرانسه و …، مراکش با مقاومت جانانه‌اش در بازی دیشب و نهایتا پیروزی‌اش در ضربات پنالتی، شر اسپانیا را از سر آن‌ها کم کرده است. قهرمانی در غیاب اسپانیا، طبیعتا برای هر یک از مدعیان فتح جام، آسان‌تر است.

اما مراکش. مراکشی‌ها چهار سال قبل هم باید اسپانیا را می‌بردند. ولی با گلی که در وقت‌های تلف‌شده دریافت کردند، به تساوی ۲ بر ۲ مقابل ماتادورها رضایت دادند.همچنین مراکش در جام جهانی ۲۰۱۸ باید تیم ملی ایران را هم شکست می‌داد ولی گرفتار بدشانسی شد. رسیدن به یک‌هشتم نهایی، کمترین حق مراکش در جام جهانی قبل بود.

تیم ملی مراکش ششمین حضورش در جام جهانی را تجربه می‌کند. مراکشی‌ها قبلا یکبار به مرحلۀ یک‌هشتم نهایی جام جهانی رسیده بودند (۱۹۸۶) ولی با گل دقیقۀ ۹۰ لوتار ماتیوس، مغلوب آلمان شدند.

رویای عبور از یک‌هشتم نهایی، دیشب برای مراکشی‌ها محقق شد. خوشحالی تماشاگران مراکشی، خندیدن و گریستن توأمشان، سجدۀ شکر بازیکنان مراکش، شادی مردم مراکش در خیابان‌های کازابلانکا و رباط، اینکه دیشب ۳۶ میلیون نفر در مراکش خوشحال بودند، یعنی چه خوب شد که مراکش اسپانیا را برد!

 

اسپانیا در چهارده سال اخیر دو بار فاتح جام ملت‌های اروپا شده و یکبار هم فاتح جام جهانی. بسیاری از مردم اسپانیا نیز طی این مدت با هشت بار قهرمانی رئال مادرید و بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا، طعم شادی بابت فوتبال را چشیده‌اند. در چهارده سال اخیر، آلمانی‌ها فقط دو بار فاتح لیگ چمپیونز لیگ شده‌اند.

خلاصه اینکه، اسپانیایی‌ها از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲ از “شادی فوتبالی” سیراب شده‌اند. نوبتی هم اگر حساب کنیم، نوبت مراکشی‌ها بود! بویژه اینکه مردم مراکش می‌دانند تیمشان قهرمان جام جهانی نخواهد شد و شادی‌شان موقت است.

دربارۀ بازی دیشب، نکتۀ دیگری هم وجود دارد و آن اینکه، برخی معتقدند اسپانیا از قصد به ژاپن باخت تا در یک‌هشتم نهایی به جای کرواسی با مراکش مواجه شود. ناکامی ماتادورها در برابر مراکش، احتمال باخت عمدی آن‌ها به ژاپن را تضعیف می‌کند.

در جام جهانی ۱۹۸۶، آلمان در بازی سومش از قصد به دانمارک باخت تا در یک‌هشتم نهایی نه با اسپانیا که با مراکش بازی کند. البته شاگردان بکن‌بائر به سختی مراکش را بردند، ولی شکست ۵ بر ۱ دانمارک مقابل اسپانیا، نشان داد که حساب و کتاب ژرمن‌ها درست بوده.

شاید انریکه تجربۀ بکن‌بائر در جام ۱۹۸۶ را پیش چشم داشته و از قصد به ژاپن باخته باشد، ولی هر چه بود، تیرش به سنگ خورد و مراکش حریف قدری از آب در آمد که حتی می‌توانست اسپانیا را در جریان بازی ببرد.

مراکش در جام جهانی ۲۰۱۸ در مرحلۀ گروهی یک بر صفر مغلوب پرتغال شد و اکنون فرصت دارد نه تنها از پرتغال انتقام بگیرد، بلکه طومار حضور رونالدو در جام جهانی را نیز برای همیشه در هم بپیچد. بویژه اینکه چهار سال قبل با گل رونالدو مغلوب پرتغال شده بودند.

مراکشی‌ها البته یکبار دیگر هم در جام جهانی با پرتغال دست و پنجه نرم کرده‌اند. آن‌ها در جام ۱۹۸۶ پرتغال را ۳ بر ۱ شکست دادند و در همان مرحلۀ گروهی حذفش کردند. بنابراین پرتغال هم شنبۀ هفتۀ آینده می‌آید که بابت آن شکست و حذف شدن در جام جهانی ۱۹۸۶ از مراکش انتقام بگیرد.

با توجه به نتیجۀ دیدار پرتغال و سوئیس، روی کاغذ به نظر می‌رسد که شانس پرتغال بیشتر از مراکش است. ولی روی کاغذ شانس اسپانیا هم بیشتر از مراکش بود. فوتبال عین تخته‌نرد است. تو شاید خوب بازی کنی، ولی تاس هم باید یاری‌ات کند.

به هر حال بازیکنان تیم ملی مراکش می‌دانند که علاوه بر اهمیت ذاتیِ صعود به نیمه‌نهایی جام جهانی، آن هم برای اولین بار، شنبه شب به غیر از مردم مراکش، آفریقایی‌ها و جهات عرب هم برای پیروزی آن‌ها دعا می‌کنند.

پیشاز این هیچ تیمی از جهان عرب به مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی نرسیده بود ولی در بین کشورهای آفریقایی، قبلا کامرون، سنگال و غنا در موقعیت کنونی مراکش قرار گرفته بودند. کامرون در جام جهانی ۱۹۹۰ سه بر دو مغلوب انگلستان شد. شکستی تلخ در مسابقه‌ای که می‌توانست با پیروزی کامرون تمام شود.

آفریقا در یک‌قدمیِ نیمه‌نهاییِ جام جهانی

روژه میلای استثنایی، که در جام جهانی ۱۹۹۰ همسن رونالدوی فعلی بود ولی چهار گل در طول جام زد، اکنون در سن ۷۰ سالگی قطعا منتظر است بازیکنان تکنیکی مراکش کار مهمی را که خودش و یارانش ۳۲ سال قبل نتوانستند انجام دهند، عملی کنند و فوتبال آفریقا را گامی بزرگ به پیش برند.

در جام جهانی ۲۰۰۲ سنگال ۱ بر صفر به ترکیه باخت و در جام جهانی ۲۰۱۰ آساموا جیان در دقیقۀ ۱۲۰ پنالتی غنا در بازی با اروگوئه را گل نکرد و غنایی‌ها در ضربات پنالتی بعد از بازی باختند.

باختی که تلخی بدتر از زهرش برای مهاجم خوب غنا، موجب شد نلسون ماندلا پیامی برای آساموا جیان بفرستد و او را بستاید و به جیان دلداری دهد که خودش را مقصر نرسیدن آفریقا به نیمه‌نهایی نداند.

 

حالا دیگر نه ماندلا در این جهان حضور دارد نه از دست آساموا جیان کاری برای قارۀ آفریقا برمی‌آید. ولی روح آفریقا شنبه شب پشت سر مراکش است.

دسته بندی: خبرهای ورزشی جهان, ورزش برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد